Engelsk i reklame

UNDERGRAVER MORSMÅLET: Stadig mer engelsk i norsk markedsføring undergraver vårt eget morsmål, mener Trond Vernegg, formann i Riksmålsforbundet. Foto: Privat
UNDERGRAVER MORSMÅLET: Stadig mer engelsk i norsk markedsføring undergraver vårt eget morsmål, mener Trond Vernegg, formann i Riksmålsforbundet. Foto: Privat

Er det finere å bruke engelsk enn godt norsk? Vårt eget morsmål er jo et fullverdig kulturspråk, rikt på både ord og uttrykksmåter.

Publisert Sist oppdatert

Du er sikkert vant til det: reklameplakater på engelsk. Det skriker SALE! mot deg. Crazy Days er det også noen steder som har. Coops nyeste TV-reklame tar hittil prisen: En lang reklamefilm med engelsk tale. Også butikker som Lindex, Cubus, KappAhl, 7-Eleven og Steen & Strøm Department Store tror åpenbart at man selger så mye mer til folk her i landet med markedsføring på engelsk. I Coop-reklamen får vi høre at osten i Norge er «brown». Morsomt, gitt! Tross den platte humoren var filmen sikkert dyr nok å lage.

Kjøp tilgang eller

Få øyeblikkelig tilgang til alt innhold

Kampanjeabonnement

5 uker for 5,-

Bestill her!

Månedsabonnement (digitalt)

210,-

Bestill her!

Kvartalsabonnement (digitalt)

610,-

Bestill her!

Årsabonnement (komplett)

2990,-

Bestill her!

Powered by Labrador CMS