Bestilte fiber i januar:

Jeanett fortviler over å vente og vente på internett
Etter å ha ventet mer enn åtte uker på fiberlinje fra HomeNet er tålmodigheten til Jeanett Kirkvik på Moen i Målselv tynnslitt. HomeNet på sin side sier entreprenøren må vente på en tillatelse før hun kan kobles til.
De aller fleste ting går over internett i dag. Betaling av regninger, kommunikasjon med skole eller barnehage, bestilling av verkstedtimer og så videre. Alle disse utfordringene har Jeanett Kirkvik på Moen i Målselv hatt siden årsskiftet.
– Det påvirker absolutt alt. Jeg får ikke gitt beskjed til barnehagen om at ungen skal ha fri, og jeg får heller ikke beskjed om det går omgangssyke der eller om barnehagen skal være stengt, sier Kirkvik oppgitt.
Eneste mulighet
Det verste er likevel at det skaper problemer for kontakten med Nav og advokat, og det å få betalt regninger.
– Får jeg ikke betalt i tide, så kommer det purregebyr. Det blir ikke noe enklere å betale ned det utestående når det baller på seg, sier Kirkvik.
Hun fikk nylig innvilget ung ufør, og har ikke hatt en romslig økonomi de årene hun har måttet vente på avklaring.
– Jeg har en betalingsanmerkning som jeg betaler mye på per måned for å få bort, men fram til da er HomeNet de eneste som tilbyr internett uten kredittsjekk, forklarer Kirkvik, som sier hun ikke kan gå et helt år uten internett i påvente av at betalingsanmerkningen blir betalt ut.
En gratis måned
Å bruke mobilnettet er den eneste muligheten hun har til å komme seg på internett fram til fiberlinja blir tilkoblet.
– Jeg har 30 gigabyte inkludert i måneden, men bare det å holde kontakt på mail med advokaten, kommunisere med Nav på deres sider, og betale regninger og holde meg selv og barnehagen oppdatert kom på 90 gigabyte forrige måned. Det går ikke i lengden, sier Kirkvik.
Da hun bestilte fiberlinje fra HomeNet i begynnelsen av januar, ble hun lovet å være på nett etter seks til åtte uker. Nå har det gått snart ni.
– Og den siste beskjeden jeg fikk var at entreprenøren, som de ikke vil si hvem er, må vente til tela har gått i bakken så de kan grave ned kabelen. Men de naboene jeg har som får internett fra HomeNet har det i luftspenn bort til huset, og fiberen er klar i stolpen her ute, sier Kirkvik.
Som et plaster på såret har hun fått én gratis måned med internett – når det blir koblet til.
– Det hjelper ikke så veldig akkurat nå. Ungen får ikke sett på barne-TV, og jeg kan ikke sette på en film for å slappe av med om kvelden. At de ikke klarer å levere en tjeneste innafor den tida de selv setter er egentlig høl i huet, sier hun.
– Går glipp av mye
Hun føler kommunikasjonen fra firmaet har manglet fullstendig.
– Jeg har vært nødt til å ringe og etterspørre hva som skjer hele veien. De ga ikke beskjed om at det ville bli lenger ventetid på grunn av at de byttet entreprenør i området, og heller ikke at de måtte vente på at tela skulle gå. Det måtte jeg selv ringe og spørre om, sier Kirkvik.
Hun synes også det er vanskelig å forholde seg til de vage svarene hun får fra kundeservice.
– Når jeg etterspør en mer konkret dato, eller uke, så kan de ikke svare på det. De vet heller ikke om entreprenøren gir beskjed før de kommer, så jeg føler meg litt fastlåst mens jeg venter, sukker Kirkvik.

Hun er engasjert i besøkstjenesten til Målselv Røde Kors, og en del av kursene og de fleste møtene er digitale.
– Jeg har gått glipp av veldig mye der. Og alt det sosiale med Messenger, Snapchat og sånt får jeg ikke deltatt i uten internett. Jeg føler meg veldig isolert, spesielt når jeg er uten bil for øyeblikket, forklarer Kirkvik.
Hun er spent på hvor mange andre i området som venter på fibertilkobling, og hvor lenge de har ventet.
– Vil ta tid
Daglig leder i HomeNet, Brynjar Andersen, beklager at Kirkvik har fått dårlig og feil svar når hun har kontaktet kundeservice.
– Vi beklager at det er kommunisert at kunden må vente til tele er borte, dette er ikke årsaken. Det er et ganske omfattende arbeid som må gjøres der, og det vil ta noe tid, sier han.
Arbeidet som må gjøres er å søke om en ny fellesføring av linja på stolpene for å bytte ut en skjøteboks. Selve monteringen av boksen vil påvirke signalet til kunder tilknyttet tre andre skjøtebokser i området, og HomeNet må varsle nedetid for de berørte kundene.