Circle K dekker ikke kostnadene for dieselproblemer:

ESSO HERETTER: Jan Tore Fagerli (t.v.), Oddgeir Ophus, Jens-Olav Løvlid og Ero Dalhaug er både forbannet og skuffet over at Circle K ikke påtar seg kostander som oppstod på deres kjøretøy etter å ha tanket anleggsdiesel på deres stasjoner i Balsfjord. – Heretter tanker vi på Esso Tømmerelv, sier balsfjordingene. Foto: Leif A. Stensland
ESSO HERETTER: Jan Tore Fagerli (t.v.), Oddgeir Ophus, Jens-Olav Løvlid og Ero Dalhaug er både forbannet og skuffet over at Circle K ikke påtar seg kostander som oppstod på deres kjøretøy etter å ha tanket anleggsdiesel på deres stasjoner i Balsfjord. – Heretter tanker vi på Esso Tømmerelv, sier balsfjordingene. Foto: Leif A. Stensland

– Vi er både skuffet og forbannet

BALSFJORD: Flere maskineiere som fikk problemer med sine kjøretøy etter å ha tanket anleggsdiesel på Circle K sine stasjoner i Balsfjord trodde dette var en enkel sak for selskapet å rydde opp i. Svaret som kom nylig får de samme maskineierne til å rase.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er et svar vi ikke kan godta. Her opptrer Circle K som Pontius Pilatus og toer sine hender og ser bort, sier Jens-Olav Løvlid.

Tar ikke på seg kostnader

Svaret han nylig fikk fra salgsavdelingen hos selskapet er han lite begeistret over.

«Vi har fått analyseresultater av prøven som ble sendt inn fra stasjoner og har sett igjennom leveringer foretatt til Circle K Storsteinnes. Vi finner ikke at det er feil kundeegenskap på tanken vår med anleggsdiesel. Det var tåkepunkt på minus 21 grader og der er helt i henhold til standarden. Vi kan derfor ikke ta på oss kostnader som er oppstått på kjøretøy/utstyr på grunn av lave temperaturer.»

Etter å ha tanket anleggsdiesel på Circle K på Storsteinnes så filteret på traktoren til Lars Ivar Fause slik ut.
Etter å ha tanket anleggsdiesel på Circle K på Storsteinnes så filteret på traktoren til Lars Ivar Fause slik ut.

– Indirekte sier Circle K at vi har kjørt på sommerdiesel eller anleggsdiesel som ikke tåler minus 35 grader og at det dermed er vår egen skyld at vi har fått problemer med kjøretøyene. Jeg, med flere av oss, kan dokumentere historikk når og hvor det er tanket anleggsdiesel, så dette holder ikke, sier Løvlid.

Dette er saken

• For snart fire uker siden hadde Nye Troms sak om fortvilte traktoreiere som hadde fått problemer med sine kjøretøy etter å ha tanken anleggsdiesel på Circle K sine stasjoner i Nordkjosbotn og Storsteinnes.

• Den gang hadde verksted hatt seks–syv tilfeller de siste dagene der de måtte tappe traktorer og anleggsmaskiner som hadde hatt samme problem etter å ha tanket anleggsdiesel fra samme selskap.

• En av disse var Jan Tore Fagerli. Sauebonden fra Nordkjosbotn fikk nemlig store problemer med sin traktor etter å ha fylt anleggsdiesel på Circle K sin stasjon i Nordkjosbotn. Han kunne fortelle om en traktor som gikk i nødmodus og da tanken ble tappet for diesel lå det stearinlignende masse i bunnen, samtidig som filtrene var helt tette.

• Det samme skjedde med traktoren til Jens-Olav Løvlid fra Sagelvvatn. Han tok kontakt med Circle K og forlangte traktoren hentet, og at ny diesel ble fylt og filter ble byttet. Ei regning på rundt 10.000 kroner som han kom til å sende til Circle K, og ei regning han forventet at selskapet ville ta.

• Løvlid mente at når så mange hadde fått problemer tydet det på at det fortsatt var sommerdiesel som var rundt omkring på stasjonene, i alle fall i Balsfjord.

• Kort tid etter at saken ble publisert i Nye Troms kunne Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef hos Circel K Norge AS, forteller at selskapet tok disse henvendelsene alvorlig.

• Han poengterte at alt drivstoff Circle K selger skal ha riktig kvalitet, og selskapets produkteksperter jobbet med å undersøke kuldeegenskapene til anleggsdieselen på disse stasjonene. Noe som skjer blant annet gjennom analyse av dieselprøver.

• Han påpekte at det er brukers ansvar å sikre at det er rett dieselkvalitet på traktoren.

• Avslutningsvis fortalte Karlsen at dersom det var Circle K som var årsaken til at kundene har fått problemer med anleggsdieselen, skulle Circle K dekke verkstedkostnadene, og selvsagt ny vinterdiesel.

Over 100.000 kroner

Han forteller om et titalls kjente tilfeller i Balsfjord der maskineiere har fått problemer med sine kjøretøy etter å ha tanket anleggsdiesel fra Circle K.

– Jeg anslår at de samlede utgifter for de som er berørt overstiger langt over 100.000 kroner.

– Definitivt. Med verkstedkostander kommer hvert enkelt tilfelle opp i 10.000 kroner, sier Ero Dalhaug som har eget entreprenørfirma.

Årlig tanker Ero Dalhaug diesel for over 300 000 kroner. – Av prinsipp blir jeg ikke å tanke mer hos Circle K når de ikke er interessert i å gjøre opp for seg, sier Dalhaug.
Årlig tanker Ero Dalhaug diesel for over 300 000 kroner. – Av prinsipp blir jeg ikke å tanke mer hos Circle K når de ikke er interessert i å gjøre opp for seg, sier Dalhaug.

Taper over en million i omsetning

Selv hadde han akkurat hatt den ene traktoren på service der det ble skiftet nytt filter og det ble fylt full tank med anleggsdiesel hos Circle K på Storsteinnes.

– Traktoren ble stående rundt ti dager på gårdsplassen før den skulle tas i bruk. Ett kvarter etter at jeg startet opp stoppet traktoren. Det er første gang på 30 år at jeg har hatt problemer med mine kjøretøy, sier Dalhaug.

Han er klar på at siste tanking hos Circle K er gjort for hans del.

– Sist år fylte jeg diesel for vel 300.000 kroner. Det er klart at jeg ikke blir å tanke mer hos Circle K når de ikke er interessert i å gjøre opp for seg, sier Dalhaug som anslår at tapt omsetning for Circle K på de tilfeller som er fremkommet i Balsfjord beløper seg på over 1 million kroner.

Esso heretter

Sammen med de øvrige maskineierne er han både skuffet og forbannet over at Circle K ikke påtar seg ansvar.

– Men – det er vel som forventet. De er vel så store at de gjør som de vil. Av prinsipp blir jeg ikke å tanke mer hos Circle K, så heretter blir det fylt anleggsdiesel hos Esso på Tømmerelv og i Øverbygd, sier Ero Dalhaug.

Heller ikke bonde Jan-Tore Fagerli fra Nordkjosbotn tør lenger å tanke anleggsdiesel hos Circle K.

– Nei, etter de plagene jeg var utsatt for har jeg investert i en egen tank som jeg har bakpå bilen. Så jeg kjører til Tømmerelv og fyller opp anleggsdiesel av ordentlig kvalitet, sier Fagerli.

I likhet med mange maskinførere i Balsfjord er Jan Tore Fagerli (t.v.) og Jens-Olav Løvlid lite fornøyd med svaret fra Circle K. – Etter de plagene jeg fikk har jeg investert i en egen tank som jeg fyller med anleggsdiesel her på Tømmerelv, sier Fagerli.
I likhet med mange maskinførere i Balsfjord er Jan Tore Fagerli (t.v.) og Jens-Olav Løvlid lite fornøyd med svaret fra Circle K. – Etter de plagene jeg fikk har jeg investert i en egen tank som jeg fyller med anleggsdiesel her på Tømmerelv, sier Fagerli.

De får begge støtte hos Løvlid.

– I alle fall ikke før selskapet skriftlig kan garantere at de har anleggsdiesel som holder mål. Det betyr vinterdiesel som tåler minst 35 minusgrader. Også for min del vil stasjonen på Tømmerelv bli brukt til tanking, sier Løvlid.

Ikke gjennom sila

Heller ikke bonde Oddgeir Ophus er fornøyd med kvaliteten på anleggsdieselen fra Circle K på Storsteinnes som han fylte på traktoren i månedsskiftet november/desember.

– Det var da kuldeperioden startet, og det var mellom 10-20 minus. Jeg måtte drenere tanken på traktoren og det som var igjen var «grakse» som vi kaller det. Noe som kan sammenlignes med avfall fra tranproduksjon. For å si det sånn så slo jeg det i ei trakt med sil, men det var så tykt at det kom ikke gjennom sila, sier Ophus.

Slik så anleggsdieselen som ble tappet på en gårdstank i Tamokdalen ut. – Som restprodukt fra koking av tran, mener balsfjordbønder.
Slik så anleggsdieselen som ble tappet på en gårdstank i Tamokdalen ut. – Som restprodukt fra koking av tran, mener balsfjordbønder.

Blir fulgt opp

De fire er enige i at denne saken er en stor ripe i lakken for Circle K, samtidig som de frykter «senskader» på kjøretøyene.

– Dette er snakk om moderne maskiner, og jeg frykter det kan oppstå skader senere på maskinene som følge av dårlig kvalitet på anleggsdieselen vi har tanket på Circle K sine stasjoner i Balsfjord, sier Løvlid før han lover at denne saken på langt nær er avsluttet.

Oddgeir Ophus har tatt dette bildene som ifølge bonden fra Sagelvvatn viser at det er stor kvalitetsforskjell på anleggsdiesel tanket i månedsskiftet november/desember på Circle K Storsteinnes (t.v.) og Esso Tømmerelv (t.h.).
Oddgeir Ophus har tatt dette bildene som ifølge bonden fra Sagelvvatn viser at det er stor kvalitetsforskjell på anleggsdiesel tanket i månedsskiftet november/desember på Circle K Storsteinnes (t.v.) og Esso Tømmerelv (t.h.).

– Så langt er det seks personer som sammen har bestemt seg for å ta saken videre. Det betyr at det jobbes med å la advokat ta seg av saken, avslutter Jens-Olav Løvlid.

Powered by Labrador CMS