Foto: MORTEN KASBERGSEN
Foto: MORTEN KASBERGSEN

11 millioner kroner i flypassasjeravgift på Bardufoss

MÅLSELV: Flyselskap som fløy fra Bardufoss lufthavn betalte i fjor 11 millioner kroner i flypassasjeravgifta som ble innført i juli 2016.

Publisert Sist oppdatert

I alt ble det betalt knappe to milliarder kroner i den nye flypassasjeravgifta, som ble innført etter kraftige advarsler fra bransjen. Det viser en gjennomgang NHO Luftfart har gjort av flypassasjeravgifta som ble innført juli 2016.

- Avgifta er blitt en betydelig byrde for flyselskapene, og vil på sikt redusere flytilbudet ved alle flyplasser sammenlignet med tidligere. Flyplassavgiften gir en økt belastning på befolkning og næringsliv i Bardufoss, sier Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart i ei pressmelding.

93 kroner

Avgifta var på vel 90 kroner inklusive merverdiavgift i 2017 og er på 93 kroner i 2018. Avgifta skal betales én gang på alle reiser fra en norsk flyplass unntatt Svalbard, slik at mellomlandinger ikke skal utløse ny avgift. Jo kortere flyruten er, jo større blir den økonomiske belastningen, relativt sett.

Oslo hovedflyplass er den dominerende flyplassen i Norge og flyselskapene betalte 907 millioner kroner i flypassasjeravgift i 2017 for reisende fra Gardermoen. Videre følger Bergen med 247 millioner kroner, Trondheim med 176 millioner og Stavanger med 171 millioner kr.

For de minste flyplassene er det de mange statlige anbudsrutene som dominerer. Operatøren av disse rutene, Widerøe, betaler inn avgifta, men får refundert flypassasjeravgifta gjennom avtalen med staten. Samlet blir det refundert 66 millioner kroner via avtalen med Staten for 2017.

Den nye flypassasjeravgifta kommer på toppen av seks milliarder kroner i andre luftfarts- og klimaavgifter, ifølge tall fra NHO Luftfart.

Powered by Labrador CMS