Nerbygda ve og vel reagerer på utbedringsstopp:

GIR SEG IKKE: Leder Roar Sivertsen i Nerbygda ve og vel sier de på ny vil henvende seg til Statens vegvesen så det kan bli ei bedre ordning forbi og i Olsborgkrysset. ARKIVFOTO Foto: Malin Cerense Straumsnes (Arkiv)
GIR SEG IKKE: Leder Roar Sivertsen i Nerbygda ve og vel sier de på ny vil henvende seg til Statens vegvesen så det kan bli ei bedre ordning forbi og i Olsborgkrysset. ARKIVFOTO Foto: Malin Cerense Straumsnes (Arkiv)

– Absolutt ikke bra

MÅLSELV: I flere år har Nerbygda ve og vel jobba for ei tryggere trafikkløsning forbi og i Olsborgkrysset. De vil gjøre det klart for Statens vegvesen at de ikke er fornøyd med utbedringsstoppen.

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke bekrefta Statens vegvesen at de har meldt seg ut av spleiseprosjektet mellom dem, Målselv kommune, fylkeskommunen og Coop Nord for å utbedre strekninga mellom Buktamoen og Høgtun, inkludert Olsborgkrysset og Buktamoenkrysset. Tidligere sa Vegvesenet at de vil være med på prosjektet til tross for at veistrekninga var tatt ut av nasjonal transportplan (NTP), men nå sier de at de ikke får gjort noe før den eventuelt kommer inn i en framtidig NTP. Det er ikke før 2021 at prosjektene til neste NTP presenteres. Nerbygda ve og vel har over flere år pressa på for ei bedre løsning ved Olsborgkrysset. For snart to og et halvt år sia ble fartsgrensa på E6 satt ned fra 60 km/t til 50 km/t et lite stykke før man passerer krysset inn til Moen og forbi Olsborgkrysset.

– Det hjalp kanskje litt, men det er ikke alle som holder fartsgrensa. Vi ønsker ei permanent løsning, sier Roar Sivertsen som er leder i Nerbygda ve og vel.

Fortsetter kampen

Han var ikke klar over at Vegvesenet har trukket seg ut av samarbeidet med å finne ei bedre trafikkløsning på strekninga.

– Det er ikke bra, det er absolutt ikke bra. Alle jeg snakker med er opptatt av hvor farlig det krysset der er. De som bruker det daglig sitter med hjertet i halsen hvis de ser det kommer store lastebiler bak dem, sier Sivertsen.

Nå vil han be om et møte i velforeninga for å vurdere hva de kan gjøre. Sivertsen regner med de blir å sende brev til Statens vegvesen for å høre hvor lang tid det vil ta før arbeidet med strekninga og krysset igjen kan tas opp. Han frykter det fort kan ta ti år til før noe gjøres, om ingen presser på.

– Vi får se om vi sender et brev på nytt og sier at vi ikke er fornøyd med at det skal utsettes igjen. Vi har 500 medlemmer, så vi har minst 500 i ryggen, sier Sivertsen.

Han tenker også det er viktig å få fortgang i kryssutbedringa med tanke på bygginga av Coop Extra-butikken som er planlagt ved sia av E6.

– Det vil igjen sette kjepper i hjulene for butikken, for de har venta på krysset i masse år for å sette opp butikk, sier lederen i velforeninga.

Ønsker fortsatt butikk

Eiendomsdirektør i Coop Nord, Beate Németh, har heller ikke fått med seg oppslaget om at Vegvesenet har satt full stopp i planleggingsarbeidet på veistrekninga. Det vil uansett ikke ha betydning for Coop Nord sin oppstart av planlegging av ny butikk på Olsborg. Németh forklarer at i en byggesak som dette vil de måtte sende en rammesøknad til kommunen. Her vil høringspartene i saken kunne uttale seg, blant andre Statens vegvesen.

– Da vil veivesenet ha anledning til å komme med merknader til planene våre, og også om det er forhold som vi må hensynta i den videre planlegginga, sier hun.

Forrige uke åpna plan- og næringsutvalget for detaljhandel og dagligvarehandel på Lians-tomta på Andslimoen. Målselv Ap benytta sin rett til mindretallsanke, og søknaden om omregulering skal nå behandles i kommunestyret. Når et endelig vedtak er klart, vil Németh se på hvordan det kan påvirke deres framdrift og planer for et nybygg. I ytterste konsekvens kan de måtte vurdere om de skal rehabilitere et bygg der de er i dag i stedet for å bygge nytt. Men enn så lenge fortsetter de i forhold til planene.

– Vår plan er at vi ønsker å etablere en butikk på den nye tomta vår, det ligger i budsjettet for 2021. Når det blir en ny budsjettrunde må styret vurdere om prosjektet skal gjennomføres, sier Németh.

Powered by Labrador CMS