SUPPLERTE I ET HALVT ÅR: Leiekontrakten med det såkalte korona-helikopteret avsluttes i oktober. Her fra da det landa i Tromsø i april. PRESSEFOTO: Dag Ketil Henriksen, UNN
SUPPLERTE I ET HALVT ÅR: Leiekontrakten med det såkalte korona-helikopteret avsluttes i oktober. Her fra da det landa i Tromsø i april. PRESSEFOTO: Dag Ketil Henriksen, UNN

Avslutter leien av korona-helikopteret

Siden april har det innleide helikoptret blitt brukt til fem koronaoppdrag. Nå er det ikke lenger behov for det.

Publisert Sist oppdatert

Luftambulansetjenestens egne fly og helikoptre, og ikke minst redningshelikoptrene, skal nå klare å ivareta oppgaven uten å være supplert med den innleide Super-Pumaen fra Lufttransport RW. Leiekontrakten for helikopteret som har vært i beredskap i Tromsø avsluttes 7. oktober. Det var 1. april det såkalte korona-helikopteret ble leid inn, og siden har det flydd fem koronaoppdrag og et annet smitteoppdrag med transportkuvøse. Det går fram av ei pressemelding fra Luftambulansetjenesten HF.

De informerer om at alle redningshelikoptrene i Norge har fått transportkuvøser. I tillegg har de et Dash-8-fly fra Widerøe innleid som kan fly pasient i kuvøse, ledsaget av smittevernteam ved Nordlandssykehuset og Universitetssykehuset Nord-Norge. Flyet står på 24 timers beredskap i Bodø.

– Utvikling av gode prosedyrer og gjennomføring av øvelser har styrket landets beredskap for trygg transport av smittefarlige pasienter. Vi takker Lufttransport og deres mannskap som har løst dette oppdraget på en god måte. Vi må også berømme smittevernteamet ved Universitetssykehuset Nord Norge som på svært kort tid oppretta beredskap for covid-19-transporter i kuvøse, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten, Øyvind Juell, i pressemeldinga.

Powered by Labrador CMS