OVERSKUDDET VOKSER: Ryaforbindelsen AS gikk med overskudd også i fjor, og fikk over en million mer i pluss enn året før. ARKIVFOTO
OVERSKUDDET VOKSER: Ryaforbindelsen AS gikk med overskudd også i fjor, og fikk over en million mer i pluss enn året før. ARKIVFOTO

Avvikler Ryaforbindelsen AS

BALSFJORD: Selskapet Ryaforbindelsen AS overfører virksomheten sin til Bompengeselskap Nord AS. Deretter skal selskapet avvikles etter 35 år.

Publisert Sist oppdatert

Det er 35 år siden Ryaforbindelsen AS ble stiftet. Da var målet å få realisert og delfinansiert utbygging av den undersjøiske tunnelen, som erstatter fergesambandet mellom Vikran og Larseng. For drøye ti år siden ble tunnelen en realitet. Anleggsarbeidet startet våren 2009, og drøye to år seinere sto den 2,7 kilometer lange tunnelen klar til bruk. I dag er selskapets oppgave å kreve inn bompenger for trafikkensom går gjennom tunnelen. De siste tre årene har det vært over 230.000 passeringer i året.

Avvikles

Under aksjeselskapets generalforsamling torsdag 25. juni, ble det vedtatt at virksomheten skal overføres til et fylkeskommunalt selskap. Det er Bompengeselskap Nord AS (BPS Nord), som tar over. Dette er et selskap som eies av de nordnorske fylkeskommunene med formål om å ivareta innkreving av bompenger innenfor sin region. Det er et politisk uttalt ønske at bompengeaktiviteten samles i de regionale bompengeselskaper.

- Grunnen at vi avvikler selskapet er fordi vi har fått klare føringer på at det er uheldig for Ryaforbindelsen å stå alene i den nye situasjonen, med samordning av bompengeselskapene, forklarer styreleder i Ryaforbindelsen AS, Kjell Kolbeinsen til Nye Troms.

Han forklarer at det som skjer først er at virksomheten blir overført til BPS Nord, og at man deretter avvikler selskapet Ryaforbindelsen AS.

Selge aksjer

Når selskapet blir avviklet blir aksjekapitalen blir tilbakeført til aksjonærene. Kolbeinsen forteller at 57 prosent av aksjonærene var tilstede på generalforsamlinga, men at han ikke kan si det eksakte tallet på antall aksjonærer. Det er imidlertid en god del, noe som har gjort det til et stort arbeid å komme i kontakt med hver enkelt, angående tilbakeføringen av aksjekapitalen.

- Alle vi har vært i kontakt med har akseptert.

Selskapet er verdsatt til 426 800 kroner, som er aksjekapitalens pålydende. Dette tilsvarer en pris på 200 kroner per aksje.

- Så er det i tillegg en liten indeksjustering på noen prosent, forteller Kolbeinsen.

Fantastisk tilbud

Kolbeinsen forteller at dette ikke er noe som vil påvirke de som bruker tunnelen, men i hovedsak kun de som er aksjonærer. Han synes ikke det er spesielt vemodig at selskapet som han i en årrekke har vært styreleder for, nå avvikles.

- Nå har man vedtatt at man skal gjøre det. Aksjonærene har akseptert det at det skal overføres. Det viktigste for folk er at tunnelen ble realisert. Den er et fantastisk tilbud for folk på begge sidene av tunnelen, ikke minst for folk på Balsfjord-sida, slår Kolbeinsen fast.

Powered by Labrador CMS