Manglet åpenhet om tildeling av industritomter:

TILDELING: Bakgrunnen for saken var tildeling av et areal i industriområdet på Setermoen. Foto: TERJE TVERÅS
TILDELING: Bakgrunnen for saken var tildeling av et areal i industriområdet på Setermoen. Foto: TERJE TVERÅS

Bardu kommune får kritikk av revisor

BARDU: En forvaltningsrevisjon konkluderer med at tildeling av et konkret kommunalt næringsareal i industriområdet i 2018 i liten grad har vært i tråd med sentrale saksbehandlingsregler i lovverket.

Publisert Sist oppdatert

En tildeling av et areal i Kirkemoskogen industriområde, bak daværende Monter, har ført til at saken er havnet på bordet til revisjonsselskapet KomRev Nord. Bakgrunnen er en påstand om kritikkverdig saksbehandling fra kommunens side fra en involvert i saken. Påstanden var rettet mot rådmann Håvard Gangsås. Rådmannen tok opp saken med kontrollutvalget i kommunen, som vedtok å få gjennomført en forvaltningsrevisjon.

KomRev Nord har stilt spørsmål om tildelingen av næringsarealet ble gjort etter reglene om saksbehandling i lovverket, herunder bestemmelser om habilitet og eventuelle lokale retningslinjer.

Inhabil rådmann

Ifølge sammendraget i rapporten fra revisjonsselskapet var det to næringsdrivende som begge var interessert i det aktuelle arealet. Aasvang Maskin AS ved Pål Aasvang henvendte seg først til kommunen om dette området. Rådmannen, som normalt tar seg av denne typen saker, meldte seg inhabil som følge av sin tilknytning til Aasvang. Saken ble av den grunn overført til rådmannens underordnede, assisterende rådmann Rita Bjørn og enhetsleder for tekniske tjenester, Johanne Sollid.

Kort tid etterpå henvendte Skog og Landbruk AS ved Tore Håkstad seg til kommunen om det samme arealet. Kommunen hadde dialog med begge de to næringsdrivende, som på et tidspunkt selv forsøkte å bli enige om hvordan arealet kunne fordeles mellom dem. Men partene ble ikke enige, og kommunen framla et forslag til inndeling. Pål Aasvang var enig i forslaget, mens Tore Håkstad var uenig. Da sistnevnte rettet klage til kommunen, ga kommunen tilbakemelding om at det på bakgrunn av at partene ikke oppnådde enighet, ville inndelingen skje etter ønske fra Aasvang, som hadde meldt sin interesse om arealet først.

Inhabil administrasjon

Revisoren skriver i rapporten at rådmannen har, i henhold til forvaltningslovens habilitetsbestemmelser, vurdert egen habilitet og dermed oppfylt kriteriet om at saksbehandler må vurdere egen habilitet. Rådmannen har ikke medvirket i saksbehandlingen, og kommunen har derfor oppfylt kriteriet om at inhabil saksbehandler ikke tilrettelegger eller treffer avgjørelser i saken.

Men kommunens saksbehandling om tildeling av arealene overfor de to næringsdrivende framstår som lite åpen og lite forutsigbar for de involverte. Revisoren kan heller ikke se at kommunen har vurdert om rådmannens inhabilitet medfører at administrasjonen for øvrig er avskåret fra å treffe avgjørelser på grunn av regelen om avledet inhabilitet. Det var nemlig to direkte underordnede i administrasjonen, assisterende rådmann Rita Bjørn og enhetsleder for tekniske tjenester, Johanne Sollid, som tok beslutningen om hvordan arealet som de to næringsdrivende var interessert i, skulle deles.

Bedre rutiner

Konklusjonen til revisoren er at tildeling av det aktuelle arealet i industriområdet i liten grad har vært i tråd med sentrale saksbehandlingsregler i lovverket. På bakgrunn av revisors funn, vurderinger og konklusjon anbefaler KomRev Nord at Bardu kommune gjør tiltak for å sikre at saksbehandlingsregler etterleves i saker om tildeling av eiendom.

De anbefaler at Bardu kommune i behandling av saker om tildeling av tomt sikrer:

• åpenhet ved å bekjentgjøre hvilke tomter som er ledige
• at leiepris er angitt i betalingsregulativet
• åpenhet i og om kommunikasjonen med interessenter
• skriftlige vurderinger og beslutninger i saksbehandlingen
• arkivering av kommunikasjon med innbyggerne/interessenter
• forutsigbarhet
• at avgjørelsen er begrunnet
• at disposisjonen ikke er i strid med forbudet om offentlig støtte til næringsvirksomhet
• at saksbehandler har vurdert sin habilitet
• at inhabil saksbehandler ikke tilrettelegger eller treffer avgjørelse i saken
• at direkte underordnet en inhabil saksbehandler ikke treffer avgjørelse i saken

Setterådmann

Denne saken var oppe i kommunestyret onsdag. På grunn av nær familie med en av partene i saken, meldte Rikke Håkstad (Sp) seg inhabil.

Innstillingen til saken gikk på å ta revisjonsrapporten til orientering og at kommunestyret anmoder rådmannen om å følge opp revisjonens anbefaling om å gjøre tiltak for å sikre at saksbehandlingsreglene etterleves i saker om tildeling av eiendom.

Men Høyre og Senterpartiet mente dette ikke var nok.

Regina Alexandrova (H) tok ordet. Hun stilte et forslag om at rådmannen i tillegg må utarbeide at reglement for tildeling og avhending av eiendom for Bardu kommune.

– Jeg tenker det kan være ryddig for kommunen å utarbeide et sånt dokument, sa hun.

Også Karl-Johnny Bjørnsen (Sp) kom på banen.

– Jeg ser fornuften i forslaget fra Høyre. Dette er på mange måter todelt. Vi har en sak som er konkret og som pågår, og som må tas en avgjørelse på. Så har vi da en sak om å få gode rutiner på dette. Gode rutiner og godt reglement er selvfølgelig viktig, sa han.

Også han kom med et tilleggsforslag til innstillingen, som lød slik:

«Siden administrasjonen ifølge revisjonsrapporten er inhabil vedrørende tildeling av næringsareal nevnt i rapporten, opprettes det setterådmann som kan foreta i tråd med revisjonens konklusjon og anbefaling».

– Setterådmann har vært gjort i mange kommuner og i mange sammenhenger. Det er vanlig når man havner i habilitetsspørsmål og er det en grei måte å gjøre det på for å sikre seg mot ugild tildeling og mot ugild behandling av saken, sa han.

Ordfører Toralf Heimal (Sp) sa at Bardu kommune tidligere hadde bidratt med setterådmann i en sak i Målselv kommune, og at et klart reglement ville være ryddig for administrasjonen, politikerne og for innbyggerne.

– Dette burde egentlig har vært på plass for mange år siden, sa han.

Både innstillinga, forslaget fra Alexandrova og forslaget fra Bjørnsen ble enstemmig vedtatt.

Powered by Labrador CMS