BOMPENGER? Det blir politisk behandling av spørsmålet om bompengefinansiering av ulike veiprosjekter på E6 gjennom Bardu og Målselv. Dette bildet er fra E6 ved Høytverrelva like nord for Setermoen, et prosjekt som settes i gang nå i vår.
BOMPENGER? Det blir politisk behandling av spørsmålet om bompengefinansiering av ulike veiprosjekter på E6 gjennom Bardu og Målselv. Dette bildet er fra E6 ved Høytverrelva like nord for Setermoen, et prosjekt som settes i gang nå i vår.

Bardu vil ta stilling til bompenge-spørsmålet

BARDU: Plan-teknisk utvalg skal vurdere om bompengefinansiering kan bli aktuelt for å utbedre E6 mellom Brandvoll i Bardu og Heia i Balsfjord.

Publisert Sist oppdatert

Som kjent fra før har Bardu og Målselv kommuner bedt om at Statens vegvesen i samarbeid med kommunene og fylkeskommunen gjennomfører en utredning for delvis bompengefinansiering for tiltak på veistrekninga.

Saken har imidlertid ikke vært behandlet politisk i Bardu før den snart kommer opp.

Egen gruppe

Det var i november saken ble kjent. Nå foreslås en utredning der man ser på plassering av bommer, forslag til takster og rabattordninger, finansieringsplan, samt en beskrivelse av innholdet i bompengepakken. Altså hvilke tiltak som skal gjennomføres på veistrekningen.

I Badu kan det bli opprettet ei styringsgruppe for å jobbe med prosjektet sammen med Målselv, fylkeskommunen og Vegvesenet.

Starter i vår

Saken om bompenger er aktuell etter at det viser seg at det er bompengefinansierte prosjekter som er «vinnerne» i kampen om bevilgninger til større veiprosjekter. Strekningen mellom Brandvoll og Heia er definert som et slikt stort prosjekt, med mindre delprosjekter. I Bardu er ett av delprosjektene i gang, der bygging av ny bru over Høytverrelva like nord for Setermoen starter nå i vår.

Men det er flere delprosjekter som er aktuell på strekningen, og det var regionveisjefen som i november la fram forslag om å se på hele strekningen under ett med tanke på eventuelt bompengefinansiering.

For tiden pågår det arbeid med reguleringsplaner for Rustahøgda, Buktamoen–Høgtun, samt Olsborg–Heia.

Flere tiltak aktuell

Det er leder for avdelingen plan og utvikling i Bardu, Per Åke Heimdal, som har forberedt sak for plan-teknisk utvalg i Bardu. Her har han også listet opp flere aktuelle prosjekter, blant annet utbedring av Brandvollkrysset med en eventuell omlegging av E6 der, samt omlegging av E6 forbi Setermoen.

Det er beregnet et bompengepotensial opp imot 500 millioner på strekningen. Før en slik sak om bompenger legges fram for Stortinget, er det kommunene og fylkeskommunen som må fatte et endelig og forpliktende vedtak om finansieringsopplegg og
garantiansvar.

Når saken skal behandles

politisk i Bardu, er det for å få gjort et prinsippvedtak. I det vedtaket ligger det ifølge Heimdal ingen forpliktelser, men kun et uttrykk for at bompengefinansiering skal utredes. Så vil politikerne på et seinere tidspunkt ta endelig stilling til finansieringsspørsmålet. Innstillingen til vedtak i utvalget i Bardu er å gi grønt lys for å gjennomføre utredningen om bompengefinansiering av tiltak på veistrekningen.

Powered by Labrador CMS