Odd Roar Lange er reiselivsekspert. Han har flere tips til hvordan Målselv og regionen rundt kan bli en bedre reisedestinasjon.

«The Travel Inspectors» tre beste råd til Målselv og regionen rundt

Han har figurert i spaltene til store og internasjonalt anerkjente magasiner og aviser. Dette mener han Målselv og omegn bør gjøre for å bli en best mulig destinasjon å reise til.

Publisert

Odd Roar Lange er kjent som «The Travel Inspector», og han er en anerkjent reiselivsekspert.

Han bruker mye av tiden sin på reising, og han har derfor gjennom en årrekke opparbeidet seg en renommé som har gjort at hans meninger har blitt delt i aviser som tyske BILD og britiske BBC, så vel som amerikanske USA Today, og en rekke norske medier.

Det blir ikke så altfor ofte, men han har vært i Indre Troms før. 

Stikker seg ikke ut

Han mener problemet til Indre Troms er at regionen ikke stikker seg ut i mengden.

–  Det er fint, og noen ganger tenker man at det er overraskende fint. Man må bestemme seg for hvilken sesong man ønsker å bli god på. Mange snakker om helårsturisme, men det er veldig få som får det til. Det er ikke sikkert det er så bra heller i et lange løp, sier Lange.

Han mener mange steder lurer på hva de bør gjøre ettersom de ofte føler at de havner i skyggen til andre destinasjoner.

– Det første er at man må bestemme seg for om man virkelig vil satse på turisme, og hvis svaret er ja, så må man gå hundre prosent inn for det. Man må finne personer som har lyst til å dra dette lasset, og det må være en kombinasjon av det offentlige og det private. Det vil alltid være noen hindringer og utfordringer knyttet til hver sektor. Samtidig må man passe på at prosjektet ikke er avhengig av disse personene i all framtid. Det må være en struktur på plass, sier Lange.

Avlaster

– Deretter må man ha produktet som stikker seg ut nok. Man trenger ikke å finne på kruttet, sier han.

Målselvfossen trekkes fram som et eksempel på en destinasjon i Målselv, men som ikke i seg selv er nok til å lokke folk innom.

– Det er ikke nok. Man må skape noen attraksjoner som gjør at nok folk er villig til å betale det det er verdt. Man må bestemme seg om man vil «være IKEA» som skal ha utrolig mange produkter hvor dem tjener lite på hvert produkt, eller så må man legge lista litt høyere og litt mer luksuriøst. Det er for de som er villig å ta kostnaden ved det.

– Regionen kan være en god avlaster til for eksempel Tromsø og Evenes. De opplever slitasjeproblemer både fysisk og psykisk i områdene rundt. Dere har nordlyset og dere har naturen, men det har også andre deler av Norge. Det er ikke nok å bare ha det. Man må ha hoteller, spisesteder og hyggelige folk, sier Lange.

Powered by Labrador CMS