Etterslepet på fylkesveiene i fylket er på 10 milliarder kroner:

REDD FOR RAS: Ved dette punktet på fylkesvei 7834, kun kilometer fra Aursfjord-krysset, er beboerne som bor langs strekninga redd for at det skal rase. De påpeker også at høydeforskjellen ved veiskulderen til veien er stor. Foto: Torbjørn Kosmo
REDD FOR RAS: Ved dette punktet på fylkesvei 7834, kun kilometer fra Aursfjord-krysset, er beboerne som bor langs strekninga redd for at det skal rase. De påpeker også at høydeforskjellen ved veiskulderen til veien er stor. Foto: Torbjørn Kosmo

Beboere langs fylkesvei 7834 reagerer kraftig på veistandarden – er redde for ødelagte biler og ras

MÅLSELV: En frustrert Rolf Arne Hundal betegner fylkesveien fra Mindekrysset til Nordfjordkrysset som bare «søppel» overalt. – Det er vanvittig hvor dårlig fylkesveien er. Når jeg kjører på jobb må jeg tidvis over på andre siden av veien fordi jeg ikke tør å kjøre ut i de mange hullene.

Publisert Sist oppdatert

Han bor ved Sætersletta og bruker fylkesvei 7834 hver dag – én av mange veier som lider under at fylkesveiene i Troms og Finnmark har et etterslep på 10 milliarder kroner. Summen som skal brukes for å vedlikeholde veiene er langt mindre.

Også bussjåfør Kjetil Johan Nilsen slår alarm om tingenes tilstand:

– Det er jo ikke verst for oss som bruker veien daglig, men for den som ikke er kjent kan området være direkte livsfarlig, der det dukker opp rett bak en bakketopp. Må det skje ei ulykke før det kommer opp skilt eller at veien blir utbedret/reparert? spør Nilsen, og legger til:

– Etter mitt skjønn utgjør veiens beskaffenhet på det aktuelle området en fare for alminnelig trafikk. En fullastet buss eller ett lastet vogntog som møter motgående kjøretøy å må holde godt til høyre og om nødvendig stanse kan være nok til at veien rase i havet der. Hvem sitt ansvar er det?

Redd for ras

Like i forkant av kommunegrensa som skiller Målselv og Balsfjord, kun noen få kilometer fra Aursfjord, trekker han fram et område som han er spesielt redd for skal utgjøre en fare for bilister og myke trafikanter.

– Når det er snakk om Sørfjordhamran er det mange løse steiner som er på vei ned. Disse kan potensielt treffe biler eller turgåere, sier han.

Selv har han opplevd å ødelegge både dekk og felger langs fylkesveien.

Rolf Arne Hundal.

– Jeg er redd at det skal skje ting med bilene som kjører på veien. Bærekuler, støtdempere og endeledd får veldig kort levetid på denne veien. Jeg har ødelagt både dekk og felger ved å kjøre på denne veien. Det er ingen som dekker det for den enkelte bilist. Skadene må man betale for seg, sier han.

Lenge siden forrige utbedring

Hundal kan ikke erindre at det er gjort noe med veien siden han først begynte å bruke fylkesveien. Dette var helt tilbake på 1980-tallet.

Med bekymring påpeker han også at tungtransport bruker veien som et alternativ de gangene det er stengt ved Olsborg på vinterstid.

Nå tar han til orde for at veien utbedres, og at det bør sikres for ras.

– På punktet det snakkes om holder det på å rase ut. Det bør rassikres. Det kan komme store steiner ned og treffe biler, sier han.

OPPLØSNING: Det kan tyde på at været og trafikken har herjet med fylkesveien.

– Kort tid før veien raser ut

Hundals største frustrasjon er at det ikke tyder på å være penger nok til å utbedre fylkesveien.

– Det er trasig at det skal være sånn. Vi betaler årsavgifter og skatt, men det er likevel ikke penger til å utbedre noen ting, sier Rolf Arne Hundal.

I en e-post påpeker bussjåfør Kjetil Johan Nilsen sine meninger om veien. Han mener fylkesveien er i elendig forfatning, og heller ikke Nilsen erindrer at det er gjort noe med veien siden 1980-tallet. Også Nilsen peker på at det kun vil være snakk om kort tid før veien på toppen av Sørfjordhamran raser ut.

– Jeg kan tenke meg at det en høydeforskjell på veiskulderen på mellom 50 og 70 centimeter. Den har sklidd ut mer og mer, skriver han.

FORHOLDENE PÅ VEIEN: Slik ser det ut på fylkesveien.

En dråpe i havet

Avdelingsleder for drift, vedlikehold og forvaltning i samferdselsdivisjonen i Troms og Finnmark fylkeskommune, Øyvind Strømseth, erkjenner at summene fylkeskommunen sitter med for vedlikehold av fylkesveiene kun utgjør «en dråpe i havet», når sammenlignet med etterslepet på veiene i fylket.

– Etterslepet er på 10 milliarder kroner. For Troms og Finnmark utgjør dette cirka 17 prosent av etterslepet på landsbasis. Fylkeskommunen har ikke midler til å dekke over etterslepet med det første. I NTP er det fremmet et forslag om 16 milliarder kroner i ekstrasatsing på fylkesveiene i perioden 2022 – 2033. For Troms og Finnmark fylkeskommune vil dette medføre et årlig tilskudd på cirka 110 millioner de seks første årene. Dette er ikke i nærheten av å være tilstrekkelig for å hente inn etterslepet på ti milliarder, sier Strømseth.

Strømseth opplyser at han er klar over fylkesvei 7834 og dens utfordringer, og sier det er ønskelig med tiltak. Han kan dog ikke love noe.

– Når det gjelder denne vegstrekningen er det ønskelig med flere tiltak, men jeg kan ikke love noe utover at vi jobber systemastisk med veinettet vårt. Vi får etter hvert se på hvilke muligheter vi har for tiltak på denne strekningen, sier han.

FYLKESVEI: Slik så det ut mandag ettermiddag på fylkesvei 7834 i retning Olsborg.

Ras-problematikken er han også klar over.

– Vi har et eget rassikringsprogram og egne geologer som jobber med det. Hvor denne strekninga står i det programmet er jeg usikker på, sier han.

Og legger til:

– Beboerne og strekninga er på ingen måte glemt, forsikrer Øyvind Strømseth.

Powered by Labrador CMS