KORT PROSESS: Gravemaskinen tar store jafs av de gamle brakkene fra 70-tallet, og i løpet av en to ukers tid er planen at hele området skal være ryddet og klart til byggestart.
KORT PROSESS: Gravemaskinen tar store jafs av de gamle brakkene fra 70-tallet, og i løpet av en to ukers tid er planen at hele området skal være ryddet og klart til byggestart.

Britene satser på Bardufoss

BARDUFOSS: Rivingen av de gamle brakkene fra tidlig 70-tall er godt i gang inne på flystasjonen. Det skal bygges nytt, og de britiske styrkene ser fram til å få mer oppdaterte og tidsmoderne fasiliteter til disposisjon.

Publisert Sist oppdatert

Han synes det er litt vemodig, kapteinløytnant Jon Crawford fra engelske Royal Navy, å se gravemaskinen ta stadig større jafs av det som har vært innkvartering for britiske mannskaper under vintertrening på Bardufoss siden 1969. Men han er likevel mer enn fornøyd med å være her de er i dag, for det har vært en langvarig og omfattende prosess å få den lenge etterlengtede nybyggingen fra planleggingsstadiet og til å bli et faktum.

– Deler av meg er litt trist, for jeg har mange minner herfra. Men vi skal være her i lang tid framover, og fordelene med å bygge nytt er så mange, så resultatet kommer til å bli helt fantastisk, sier briten entusiastisk.

Treningsoffiser i 139 luftving og forbindelsesoffiser til britene, major Fred Eilers, ønsker på dette stadiet ikke røpe for mye når det gjelder den bygningsmassen som skal opp som erstatning for de gamle brakkene og bygningene som fram til nå har fungert som leir, da alt ennå ikke er bestemt.

– Den nye leiren vil være på fotavtrykket av den gamle, og vi vil komme tilbake med flere detaljer mot slutten av sommeren, sier han, og synes det er godt at britene nå investerer i å fortsette og trene helikopteroperasjoner på Bardufoss, og legger til at britenes trening på Bardufoss gir dem god trening i samvirke med andre NATO-land, samt øvelse i å ta imot allierte forsterkninger.

Inntil 250 mann

«Clockwork» er operasjonsnavnet til de britiske helikopteravdelingene som i hovedsak har drevet vintertrening med Bardufoss flystasjon som base siden 1969. Fra slutten av oktober til begynnelsen av april tilbringer Joint Helicopter Command mye tid i Målselv. Selve kjernen i Clockwork består av om lag 70 mann, og det vil i perioder være så mange som 250 personell til stede på flystasjonen. For ett år siden startet utbyggingens trinn 1 som besto i å utvide leiren med to plasthangarer som var store nok til å kunne garasjere britenes største helikoptre av typen Merlin og Chinook. Neste trinn er nå i gang, der det på sikt skal kunne innkvarteres inntil 250 mann som er her for å trene under vinterlige forhold. I den anledning var det denne uka en delegasjon fra britenes svar på Forsvarsbygg, Defence Infrastructure Organisation (DIO), til stede på Bardufoss.

– Det er snakk om mange ulike personalgrupper som har tilhold i leiren, som instruktører, kokker, ingeniører, mekanikere og sjåfører, og flybesetninger fra både luftforsvar, hær og marine, sier Crawford.

Plassleder Endre Bjørnsen er ansvarlig for rivinga, og han regner med at den gamle bygningsmassen vil være fjernet om to ukers tid. Noe av det eksisterende beholdes, som treningsrommet, mens det vil bygges splitter nye bygg med soveplasser, kjøkken, kantine og fritids- og oppholdsrom.

Powered by Labrador CMS