BEVISST PÅ VERDEN: Vetle og Glen studerer verdenskartet, noe de ofte gjør etter å ha åpna ei luke i kalenderen. Da får de også kunnskap om hvor de ulike barnebyene befinner seg i verden. Foto: Malin Cerense Straumsnes
BEVISST PÅ VERDEN: Vetle og Glen studerer verdenskartet, noe de ofte gjør etter å ha åpna ei luke i kalenderen. Da får de også kunnskap om hvor de ulike barnebyene befinner seg i verden. Foto: Malin Cerense Straumsnes

Bruker adventstida på å gi til andre

HAMNVÅG: I adventstida åpner mange spente barn ei ny luke på adventskalenderen sin. Mellomtrinnet på Hamnvåg Montessoriskole har en adventskalender som handler om å gi i stedet for å få.

Publisert Sist oppdatert

5.-7.- klasse på Hamnvåg Montessoriskole er en reflektert gjeng, og det kommer til sin rett når de åpner ei ny luke på klassens adventskalender. De har nemlig meldt seg på SOS-barnebyer sin omvendte julekalender, hvor man hver dag får en ny video de skal se på og reflektere over. På slutten av hver video kommer det også en rebus de skal løse, og de skal sitte igjen med en bokstav hver dag. Når den 24. luka er åpna, skal de ha kommet fram til ei komplett setning. Videoene omhandler SOS-barnebyer, og elevene får i løpet av desember et innblikk i barnebyen og livet til barna som bor i noen av de over 500 barnebyene i verden. Etter hver video har de en liten diskusjon i klassen.

– SOS-barnebyer er der mange barn er når foreldrene er døde og barna er alene. Da kan de gå til SOS-barnebyer og få hjelp, og de kan også få nye foreldre, sier Nico.

– Hvis de får foreldre, så får de nok trøst, sier Daniel.

– En gave å gi

Elevene forklarer at det er bra å få hjelp i SOS barnebyer, men at det noen steder er mange barn og få voksne. Dette gjør at de ikke alltid får den trøsten de trenger akkurat når de trenger det, fordi det er så mange barn som skal ha de voksnes oppmerksomhet og hjelp. Elevene bruker også å se på verdenskartet for å se hvor i verden den jenta eller gutten de nettopp så på videoen befinner seg. I tillegg til å reflektere, kan klassen hjelpe til med å samle inn penger til SOS barnebyer.

– Vi gjør småoppgaver hjemme for å tjene inn litt penger, sier Glen.

Vetle og Glen studerer verdenskartet, noe de ofte gjør etter å ha åpna ei luke i kalenderen. Da får de også kunnskap om hvor de ulike barnebyene befinner seg i verden.

Lærer Irene Rostad understreker at det er frivillig å gi penger til barnebyen. Pengene som samles inn, går til SOS-barnebyers arbeid med å gi barn som mangler omsorg en stabil familie og et trygt hjem. I år er det tiårsjubileum for den omvendte julekalenderen, og nytt av året er at også familier kan melde seg på. På Hamnvåg tar elevene med seg oppgavene hjem og snakker med foreldrene om det. Elevene mener det er viktig å hjelpe til hvis man kan.

– Det er bra å gi til en viktig ting. Det er mye fælt i verden, og det er viktig at flere er med, sier Glen.

I år er det kun Hamnvåg skole som er med fra Balsfjord. Ifølge SOS-barnebyer si liste, er det heller ingen skoler i Bardu og Målselv som er med i år. Elevene håper derfor at de kan inspirere flere skoler og familier til å melde seg på neste års omvendte julekalender.

– Det er viktig å hjelpe, for noen land er rike og noen land er fattige. Man må hjelpe hverandre, sier Daniel.

Elevene ved Hamnvåg er ikke i tvil om at denne julekalenderen skal bli en tradisjon på skolen. Ikke savner de en kalender hvor de får noe heller.

– Vi får en gave ved at vi hjelper noen, er de kloke ordene fra Glen.

Dette er den omvendte julekalenderen:

– Fokuserer på gleden ved å gi

– Handler om å bli bevisst sin egen påvirkningskraft

– Hver skoledag i desember åpnes ei ny luke med film og refleksjonsoppgaver

– Det er helt valgfritt om man vil gi pengebidrag og hvor mye man vil gi.

– Inntektene går til arbeidet med å gi barn som mangler omsorg en stabil familie og et trygt hjem

Kilde: SOS Barnebyer

Powered by Labrador CMS