FÅR SIKRERE ARBEIDSVEI: Bussjåfør Gøran Lund kjører Målsnes-bussen annenhver uke. Han er vant til å bli godt ristet på turen, og Navar­en-strekninga klarer han knapt å kalle vei. Nå får han snart en helt annen arbeidssituasjon på den kommunale veien over Eidet og ved Navaren. Foto: Kari Anne Skoglund
FÅR SIKRERE ARBEIDSVEI: Bussjåfør Gøran Lund kjører Målsnes-bussen annenhver uke. Han er vant til å bli godt ristet på turen, og Navar­en-strekninga klarer han knapt å kalle vei. Nå får han snart en helt annen arbeidssituasjon på den kommunale veien over Eidet og ved Navaren. Foto: Kari Anne Skoglund

Cominor truer med bussnekt

MÅLSNES: Cominor ser seg nødt til å sette foten ned for kjøring på strekninger hvor veistandarden går på sikkerheten løs.

Publisert Sist oppdatert

Nå varsler busselskapet Målselv kommune og Troms fylkeskommune om at de vurderer busstopp to steder i Målselv. Den ene strekninga er den kommunale veien til Navaren. Den andre er fylkesveien til Kjerresnes.

– Veien til Navaren er i en særklasse. Veien er i en slik forfatning enkelte steder at om bussen styrer i hjulsporene, så tar bakken i understellet på vinterstid. Vi mener veien er altfor farlig for at bussen kan kjøre der om vinteren. Ved Kjerresnes er det ei bru hvor det trengs masser på begge sidene av brukarene. Uten dem har vi dårlige muligheter for å kjøre over brua. Det er ungene som blir skadelidende, sier driftssjef Walter Johnsgård.

– Knapt vei

Annenhver uke kjører Gøran Lund bussen til Målsnes og Navaren. Her manøvrerer han en buss på 12–15 meter som veier over ti tonn.

– Jeg har ei fantastisk fin bussrute, som byr på unike natur- og dyreopplevelser. Men jeg kunne vært veien foruten. Veien til Navaren kan vi egentlig ikke kalle vei, forteller bussjåføren.

Det er på langt nær første gang bussen må til reparasjon etter en tur til Målsnes

Senest mandag gikk felgen på bussen han vanligvis kjører, i stykker. Det er på langt nær første gang bussen må til reparasjon etter en tur til Målsnes. På denne veistrekninga skal bussen frakte barne- og ungdomsskoleelever og en på videregående. Noen av de yngste er med annenhver uke, noen er med en gang i blant.

Sliter på helsa

Lund kjører veistrekninga tre ganger i løpet av dagen. To ganger om morgenen og én gang om ettermiddagen. Tirsdager og torsdager er også en fjerde busstur med i ruta. I tillegg til at barna som bor på strekninga skal bli kjørt til skolen, er dette rutebussen for området.

– Annenhver uke kjører jeg bussruta til Rognmo. Jeg kjenner stor forskjell på helsa når jeg kjører den veien. På målsnesveien humper og rister vi stort sett hele veien. Det sliter på sjåføren. Det sliter på materialet. Og det sliter på ungene. Vi skal få dem sikkert fram. Klarer vi ikke det, kan vi like gjerne la være å kjøre, forteller Lund.

Dette er bakgrunnen til at Cominor nå har sett seg nødt til å sette makt bak kravene.

– Vi ønsker å ha fokus på sikkerheten på rutene vi kjører, og vi føler at vi må sette foten ned for veier hvor det er fare for sikkerheten til sjåfør og elever. Dette er ikke en overilt reaksjon fra oss. Vi har heller kjørt for lenge på for mange veier som er for dårlig, sier Johnsgård.

Håper på løsning

Det faktum at bussdeler stadig må skiftes etter en tur på veien, gjør ikke saken bedre.

– Veistandarden setter sitt preg på bussene våre. Slitasjen koster, og vi har ikke ekstra vogner å sette inn om ei ryker, sier driftssjefen.

Johnsgård forteller at de har fått tilbakemelding fra kommunen, og at de har dialog med Troms Fylkestrafikk for hvordan de skal løse situasjonen.

– Vi er i dialog, for vi ønsker å finne ei løsning som blir bra for alle parter. For veien til Kjerresnes tok vi feil av om den var kommunal eller fylkeskommunal. Henvendelsen blir nå sendt til riktig etat. Vi håper og tror at problematikken ved Kjerresnes vil bli løst raskt, sier han.

Les også: … og nå blir de hørt

Powered by Labrador CMS