KRITIKERNES FAVORITTER: Det målselvbaserte danseensemblet Kartellet sprenger stadig nye grenser. Torsdag ble de tildelt den høythengende Dansekritikerprisen for forestillinga «DoPPler», i sylskarp konkurranse med danseensembler fra hele landet. Alle de medvirkende i forestillinga var med på prisutdelinga i Oslo torsdag. Fra venstre ser vi Sigurd Johan Heide, Ådne Kolbjørnshus, Helge Norbakken, Ragnhild Furebotten og Inge Martin Helgesen. Foto: Privat
KRITIKERNES FAVORITTER: Det målselvbaserte danseensemblet Kartellet sprenger stadig nye grenser. Torsdag ble de tildelt den høythengende Dansekritikerprisen for forestillinga «DoPPler», i sylskarp konkurranse med danseensembler fra hele landet. Alle de medvirkende i forestillinga var med på prisutdelinga i Oslo torsdag. Fra venstre ser vi Sigurd Johan Heide, Ådne Kolbjørnshus, Helge Norbakken, Ragnhild Furebotten og Inge Martin Helgesen. Foto: Privat

Danset seg til kritikerpris

MÅLSELV: Torsdag ble de prestisjefylte kritikerprisene delt ut i Oslo. Den målselvproduserte forestillinga «DoPPler» danset seg inn i kritikernes hjerter.

Publisert Sist oppdatert

«DoPPler» er en forestilling som er koreografert av Sigurd Johan Heide i samarbeid med Ragnhild Furebotten og Kartellet. Forestillinga var én av tre nominerte til å motta kritikerprisen i kategorien dans, og torsdag ble det klart at den kunstneriske produksjonen fra Målselv falt i smak hos bransjens fremste kritikere. Alle var til stede under prisutdelinga, og koreograf Heide er veldig glad for å ha mottatt en så prestisjefylt pris.

– Vi blir så glad og synes verden er raus. Vi tenker også at det er godt at estetikk og bevegelser fra Troms og Målselv kan ha såpass sprengkraft at det blir sett på som det mest hete innenfor dansekunst i 2015/2016, sier Heide.

Det er ikke mangel på store ord i begrunnelsen til hvorfor akkurat «DoPPler» ble nominert til Dansekritikerprisen. Norsk kritikerlag skriver blant annet at Heide viser en vilje og evne til å arbeide med tradisjonsfundert dansekunst på en genuint nyskapende måte.

«I DoPPler kommer koreografens tilnærming virkelig til sin rett, og verket kan betraktes som et sjeldent eksempel på reell tverrfaglighet. Teaterfaglig klokskap kombineres med danseteknisk fandenivoldsk kraft og musikalsk finfølelse i samspill med utmerkede musikere. (...) et av samtidens desidert mest spennende scenekunstnere», står det blant annet i begrunnelsen.

Andre premisser

Generalsekretær i Norsk kritikerlag, Anne Merethe K. Prinos, forklarer at hun ikke kan kommentere vinnerne av kritikerprisene fordi den blir kåret via en nominasjonsprosess hvor kritikerlagets medlemmer i seksjonen teater, musikk og dans avgir sin stemme.

– Det er en spesiell pris, for den er helt uavhengig og ikke jurystyrt som veldig mange andre priser er. Jeg tror det er en pris som henger høyt hos vinnerne fordi det er uavhengige kritikere som kårer den, sier generalsekretæren.

Koreografen selv tror forestillinga falt i smak hos kritikerne fordi den bryter med den dystre dansekunsten som har vært fremtredende de siste årene.

– Vi kommer med noe lekent på helt andre premisser. Vi følger ikke moten, og jeg er så glad for at vi ikke har gjort noe kompromiss med folkemusikken og komposisjonen, sier Heide.

Det var musiker Ragnhild Furebotten som tok initiativ til dette prosjektet i forbindelse med Nordland musikkfestuke i 2015, hvor hun var festivalprofil. Hun forteller at Heide og Kartellet sto øverst på ønskelista hennes for samarbeid, og ønsket gikk i oppfyllelse.

– Jeg føler meg heldig å ha fått tatt del i samarbeidet. Det var helt strålende, jeg elsket det samarbeidet. Det har vært en veldig god match mellom musikk og dans i denne forestillinga som for meg har vært veldig givende, sier Furebotten.

Dypt berørt

Furebotten synes det var en godt gjennomtenkt tale fra kritikeren Margrete Kvalbein som ble opplest under utdelinga av kritikerprisen.

«Utøverne i denne gruppa går tett på, de omkranser og leker med sitt sted og alle som befolker det, og skaper en atmosfære der det er krevende å skulle holde seg distansert betraktende. En gjestende deltaker i denne gruppas produksjoner risikerer å bli riktig glad og dypt berørt. En blir revet ut av sin vante tilskuerrolle på en stimulerende måte», skriver Kvalbein i talen.

Furebotten mener dette er mye en pris til Heide for måten han tenker på og jobber på som koreograf og danser. Heide kunne ikke være til stede på premieren av forestillinga i Nordland og forklarer at det var Furebotten og Inge Martin Helgesen som gjorde siste finish på stykket. Dette mener han er bevis på dyktigheten og kunnskapen til danserne i Kartellet.

– De kan skape kunst på skyhøyt nivå, og den kunnskapen begynner resten av verden å få opp øynene for, sier Heide.

Nå skal de ta forestillinga med på skoleturné i Troms gjennom Kultur i Troms, noe både Furebotten og Heide ser fram til.

– Dette er en sliter jeg kan gjøre i mange år uten å bli lei, sier Furebotten.

Heide håper elevene i grunnskolen vil oppleve den samme gleden som de gjør gjennom dans.

– Vi er så glad, for skal man forandre verden, må man starte med de yngste. Vi har nok kontorarbeidere som flytter papir, vi trenger flere dansere i verden, sier koreografen.

Etter skoleturneen skal de jobbe med nye ideer til nye forestillinger, og Heide legger ikke skjul på at Kritikerprisen har gitt en ekstra motivasjon til å fortsette med det de elsker.

– Alle klapp på skuldra gir oss mersmak og videre inspirasjon, og vi tør å stole såpass på det vi holder på med. Vi trenger ikke å justere oss etter resten av verden, det er godt nok det vi har, sier Heide.

Powered by Labrador CMS