Har blitt skadet av et tungt kjøretøy:

REPARASJON BESTILT: Mandag ble det bestilt øyeblikkelig reparasjon av Rundhaug bru. Den har fått seg en trøkk av et tungt kjøretøy i løpet av det siste året. Foto: ROALD NYRUM, STATENS VEGVESEN
REPARASJON BESTILT: Mandag ble det bestilt øyeblikkelig reparasjon av Rundhaug bru. Den har fått seg en trøkk av et tungt kjøretøy i løpet av det siste året. Foto: ROALD NYRUM, STATENS VEGVESEN

Denne brua må repareres

MÅLSELV: Tunge kjøretøy kan ikke lenger kjøre over Rundhaug bru. Årsaken er at brua er påført en skade av et ukjent kjøretøy.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag ble det tillatte akseltrykket på Rundhaug bru satt ned fra 10 tonn til 7,5 tonn. Ifølge bruforvalter Roald Nyrum i Statens vegvesen ble skaden oppdaget under den årlige inspeksjonen av brua for ei tid tilbake.

- Vi ønsker ikke høyere akseltrykk enn 7,5 tonn for å unngå at skaden forverres. Det er ikke noen fare for at brua skal falle ned. Målet med restriksjonen er å minimere skadeomfanget inntil brua blir reparert, sier Nyrum.

Kan få dispensasjon

Vegvesenet bestilte mandag øyeblikkelig reparasjon av brua, men bruforvalteren ønsker ikke å spekulere i hvor lang tid det vil ta å gjennomføre reparasjonen. I mellomtida må blant annet Forsvarets tungtransporter, lastebiler med tung last og busser kjøre andre veier for å komme seg over Målselva.

- Det er mulig at vi vil gi dispensasjon til busser, og da spesielt skolebusser, slik at de ikke får så lang omkjøring. Det er noe vi vurderer fortløpende, forteller Roald Nyrum.

63 år

Han oppfordrer førere av tunge kjøretøyer til å respektere skiltinga som er satt opp ved Rundhaug bru. Bruforvalteren ønsker ikke å gå i detalj om skaden, men sier at den er synlig på brua.

- Det er vanskelig å si hvem som skadet brua og når det skjedde, men det virker som en påkjørsel av noe stort og tungt. Brua blir inspisert en gang i året, og skaden må ha skjedd etter fjorårets inspeksjon.

Den 82 meter lange Rundhaug bru ble bygget i 1956. Statens vegvesen har sendt bilder av skaden på brua til Vegdirektoratet for å få innspill fra direktoratet i denne saken.

Powered by Labrador CMS