Det går et festtog gjennom landet!

«Med en jernbane som i tillegg til folk kan frakte store mengder gods, så kan det være med på å snu flyttestrømmen som har ridd Nord-Norge som en mare i etterkrigstiden.»

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

I forbindelse med Norges 200 års jubileum så ble det utgitt et festskrift: Det går et festtog gjennom landet. Nå forlanger Balsfjord Senterparti at vi får et tog gjennom hele landet, ikke bare et festtog. Det er på tide.

Balsfjord Senterparti sitt årsmøte krever at vedtak om bygging av Nord-Norge-banen fattes straks! Fatt vedtak om bygging, start planlegging og bygg. Det er kun snakk om vilje.

For snart 100 år siden, i 1923, var Nord-Norge-banen ferdig stukket helt fram til Kirkenes. Og etterpå er Nord-Norge-banen gjort ferdig til Fauske og Bodø, men fram til Bodø heter den Nordlandsbanen. Kong Olav var i Bodø og åpnet Nordlandsbanen den 7. juni i 1962. Siden har det ikke vært lagt en meter med skinnegang for å komme fra Fauske til Kirkenes. I nord har vi Malmbanen fra Kiruna til Narvik, eller som den også kalles – Ofotbanen. Den forbinder Narvik med det Europeiske jernbanenettet. Og det er den mest lønnsomme jernbanestrekningen i Norge.

Flere ganger har bygging av Nord-Norge-banen videre nordover fra Fauske vært oppe til utredning og politisk behandling, men blitt nedstemt og lagt i en skuff. Nå ser vi et politisk taktskifte som gir grobunn for et visst håp om at en realisering av Nord-Norge Banen kan bli en realitet. Økende godsmengder som blir fraktet på vei er en stor årsak til det. Flere store og alvorlige ulykker på veiene på grunn av en sterk økning av hjulgående vogntog, der et økende antall vogntog er innblandet, har vært medvirkende til holdningsendringen.

Motstanderne til Nord-Norge-banen viser til store kostnader med bygging, for lite folk å frakte og at naturen vil gi store utfordringer med å bygge banen. Når det gjelder kostnader, så vil de være små i forhold til de samfunnsmessige kostnader som blir ved stygge ulykker. De ulykkene kan ikke måles i penger. Folk har Nord-Norge lite av, det er en kjensgjerning. Og med regjeringen sin sentraliseringspolitikk, så vil folkeflukten fra Nord-Norge fortsette. Men med en jernbane som i tillegg til folk kan frakte store mengder gods, så kan det være med på å snu flyttestrømmen som har ridd Nord-Norge som en mare i etterkrigstiden. De som hevder at de tekniske utfordringene med å bygge en jernbane i Nord-Norge er uoverstigelige, bruker det helst som et skalkeskjul for de som ikke ønsker at en jernbane i nord blir bygget. Og tenk på hvilke turistmuligheter en jernbane bygget i utfordrende nordnorsk natur vil gi? Det er bare fantasien som setter grenser. Og reinflyttinga og reinbeiting? I områder der dette vil være et problem så kan jernbanen bygges som bru på pillarer, og reinen kan gå uhindret under. Og reinen som andre dyr, venner seg til faste installasjoner og kjøretøy.

Balsfjord Senterparti krever at det fattes et politisk vedtak om bygging av Nord-Norge-banen fra Fauske til Kirkenes. At jernbanestrekningen kan deles opp og bygges etappevis, som for eksempel en del fra Narvik til Balsfjord med arm til Tromsø, er akseptabelt. Men målet om en Nord-Norge-bane må ligge fast, fra Fauske til Kirkenes. På sikt vil det gi billigere og mer miljøvennlig transport av gods og folk, mindre ulykker på vei, og muligheter for turisttog i midnattsol og nordlys. Og selvsagt er Nord-Norge-banen elektrisk!

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS