LEDER:

Det lille, men viktige ekstra

Stig Magne Hagen ber næringslivet komme på banen for å trekke veksler på folkefestene i Målselv. Arkivfoto: Truls-Einar Johnsen
Stig Magne Hagen ber næringslivet komme på banen for å trekke veksler på folkefestene i Målselv. Arkivfoto: Truls-Einar Johnsen

«Mulighetene er mange, og det er bare fantasien som setter begrensningene når næringslivet i Målselv nå blir utfordret til å vise kreative muskler»

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Prosjektkoordinator Stig Magne Hagen i Arena Bardufoss sendte tirsdag en e-post til et 40-talls næringsaktører i Målselv. Budskapet i e-posten var at næringslivet må løfte i flokk for å bidra til at Målselv skal framstå som en god vertskommune for store idrettsarrangementer som Reistadløpet, Bardufoss Cup – Lians og Norges råeste bakkeløp i Målselv fjellandsby. Hagen framhever at idrettsutøvere, trenere og øvrige tilreisende må få en god og hyggelig opplevelse på idrettsarenaen, i butikken og ellers når de gjester kommunen. Det vil gjøre at Målselv ytterligere forsterker sitt positive omdømme som vertskommune. Med alle fordelene det vil gi på både kort og lang sikt.

Ifølge prosjektkoordinatoren er det ikke nødvendigvis så mye som skal til for at næringslivet skal vise seg fra solsida for tilreisende under for eksempel Bardufoss Cup – Lians, som starter om ei uke. Det trenger heller ikke koste så mye å gjøre litt ekstra for å markere at det skjer noe stort i Målselv. Hagen trekker fram pynting med ballonger, blomster og flagg som eksempler på tiltak som kan være med på å lage god stemning også utenfor fotballbanene på Rustahøgda. Butikkene kan også ha cuptilbud på forskjellige produkter. Bardufoss er kjent for å ha et godt tilbud til de som ønsker å gå ut og spise pizza. Kanskje kan det være på sin plass å selge cuppizzaer? Mulighetene er mange, og det er bare fantasien som setter begrensningene når næringslivet i Målselv nå blir utfordret til å vise kreative muskler.

Det er et godt initiativ prosjektkoordinatoren for Arena Bardufoss har tatt overfor næringslivet. Tonen i e-posten er at alle har et ansvar for å presentere bygda på en best mulig måte. Spesielt når det kommer mange folk på besøk. Det er en god tanke. Ingen kan detaljstyre hvordan hver enkelt næringsaktør skal te seg, men det er viktig at et samlet næringsliv er på bølgelengde når det finner sted store arrangement i Målselv. Det nytter ikke hvor knirkefritt arrangementene blir avholdt, hvis det øvrige samfunnet ikke gir et godt inntrykk overfor de tilreisende. Derfor er det viktig å tenke helhet. Der har definitivt næringslivet i Målselv en vei å gå, men heldigvis trenger det ikke å koste skjorta å tenke nytt. Det handler om å gjøre det lille ekstra som gjør at folk føler seg ekstra velkommen når de går inn på en butikk.

Det er ikke første gang Stig Magne Hagen ber næringslivet komme på banen for å trekke veksler på folkefestene i Målselv. I slutten av juni 2013 gikk han og Høyre-ordfører Helene Rognli ut i Nye Troms og uttrykte forundring over at handelsstanden på Andselv var passive ved store arrangement. Da etterlyste Hagen «det lille ekstra» for å promotere Andselv. Siden har det ikke skjedd så veldig mye for å bedre forholdene, i hvert fall ikke i forbindelse med store idrettsarrangement. Det er derfor helt på sin plass at prosjektkoordinatoren i Arena Bardufoss nå kommer med en formanende pekefinger til de som lever av å selge ting. Det er tross alt kundene næringslivet lever av. Men dessverre er det sånn at hver gang det blir dratt i gang et godt initiativ på Bardufoss, så kommer særinteressene på banen. Andslimoen er et veldig godt bilde på det. Alle vet at det er i Målselvs interesse at det kommer et helhetlig opplegg rundt Andslimoen. Likevel krangler særinteressene med hverandre så fillene fyker. Det gjelder innad både på Andslimoen og Andselv og mellom Andslimoen og Andselv. Det er på ingen måte konstruktivt.

Det aller viktigste næringslivet kan bidra med er likevel å ha nok varer i hyllene når det er storinnrykk av tilreisende. Hvis en butikk går tom for mat, er det som regel det folk husker best fra et arrangement. Landsskytterstevnet i Øverbygd i 2006 er dessverre et knakende godt eksempel på det. Da var Prix i Øverbygd fri for grillmat i hele tre dager, noe som førte til ramaskrik fra alle hold. Kjøttmangelen var en uvesentlig detalj under selve stevnet, men den etset seg likevel inn i hukommelsen til mange av de 10 000 tilreisende. Evig eies som kjent kun et dårlig rykte. Målselv fortjener ikke et sånt rykte.

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS