Disse elevene har smarte ideer for en renere klode
FAGERLIDAL: Liker du å spille, og har du samtidig lyst å bidra til en renere klode? Da har kanskje Othelie, Sigrid, Emilie og Mille et spill du vil like.
Hele forrige uke jobba 7. klasse ved Fagerlidal skole med et prosjekt kalt SMART plast, som er i samarbeid med ungt entreprenørskap (UE). I vår starta Målselv kommune og UE en samarbeidsavtale, hvor målet er å inspirere elevene til å bruke kreativiteten sin samtidig som de får kjennskap til det lokale næringslivet. Temaet til elevene ved Fagerlidal skole var hvordan man kan forhindre miljøproblemene med plast. Hver av de ni gruppene fikk i oppgave å finne ei løsning og å presentere dette med en modell.
Fredag forrige uke kom dagen da de skulle presentere ideene sine for en jury som besto av ordfører Bengt-Magne Luneng, Ketil Isaksen fra Senja Avfall, Henrik Markussen fra UE og Lena Brodahl Husby fra Fagerlidal skole.
Til sammen fire priser skulle deles ut, og de som ble vinner av SMART plast, var Othelie Schøyen Hagen, Sigrid Nitter Løkstad, Emilie Fredriksen og Mille Sofie Andreassen. De har kommet på en idé om et spill kalt «Søppel master». Det består av fire bokser og en krok, hvor tanken er å putte den søpla man finner, i den største boksen. De tre andre boksene er merka plast, papp/papir og metall, og spillet går ut på å sortere mest mulig.
- Man har 35 sekunder på å plukke og sortere mest mulig. Den som taper, må gå med søpla, forklarer Othelie.
Mye lærdom
Spillet kan nok også være nyttig i hjem der søsknene er uenige om hvem sin tur det er å gå ut med søpla. I tillegg til at det er artig, lærer spillerne hvordan man skal sortere søppel på riktig måte. Jentene fikk gode tilbakemeldinger fra juryen da de presenterte ideen sin.
- De sa det var veldig kreativt, sier gruppa.
- Jeg tror grunnen til at vi vant, er at det ikke var så komplisert, fortsetter Mille.
Jentene og resten av 7. trinn har lært mye i uka som gikk.
- Jeg har lært at det kommer 15 tonn søppel i havet hvert minutt, sier Emilie.
De er ikke i tvil om at det må gjøres noe med all søpla som havner både i havet og på land.
- Jeg har lært å samarbeide, sier Mille.
For det er ingen tvil om at det er gjennom godt samarbeid at de gode ideene og løsningene oppstår. Det er nok derfor gruppene ble satt på tvers av de to klassene, så de fikk samarbeide med elever de ellers ikke samarbeider så ofte med. Jentene tror spillet deres kunne slått godt an hvis det ble lansert ute på spillmarkedet.
- Det kunne blitt et dataspill, foreslår Othelie.
De andre prisene
At kreativiteten på 7. trinn er stor, skal være sikkert og visst. Det var fargerike, store, små, omfattende og ikke like omfattende modeller som ble vist fram til juryen.
Alle hadde gode ideer til hvordan man kan forhindre miljøproblemene med plast. Kravet var at alt som ble brukt, skulle være gjenbruk og søppel som de har tatt med hjemmefra eller funnet på skolen.
Modellbygging og presentasjon gjør at elevene får en faglig og praktisk uke til å jobbe med tema som miljø, bærekraft, gjenvinning og hverdagsproblem.
Det var totalt fire priser som ble delt ut. De som hadde best presentasjon var Ida, Sanna, Emilie og Siril. Beste modell gikk til Leon, Sebastian, Jim-Ole og Emil, mens Amanda, Isabelle, Sofie og Ronja hadde det beste samarbeidet.
June Pettersen i UE Troms mener det er viktig med lærende aktiviteter hvor skole og næringsliv kan møtes, og hun retter en stor takk til elevene og lærerne som har vært med på prosjektet.
- Ungt entreprenørskap Troms setter stor pris på at det lokale næringslivet stiller opp for framtidas innovatører. Det er slik elever kan bli kjent med hvilke muligheter elevene har i eget lokalsamfunn når de skal velge sin yrkesaktive fremtid, sier Pettersen i ei pressemelding.
Hun retter også en stor takk til lærerne og elevene som er med på prosjektet.