AVVIK: Luftfartstilsynet reagerte da de oppdaget av det ikke var installert midlertidige lys som identifiserte terskelen på rullebanen på Bardufoss flystasjon. Nå må Forsvarsbygg redegjøre for hvorfor lysene ikke ble satt opp. (Arkivfoto: Terje Tverås)
AVVIK: Luftfartstilsynet reagerte da de oppdaget av det ikke var installert midlertidige lys som identifiserte terskelen på rullebanen på Bardufoss flystasjon. Nå må Forsvarsbygg redegjøre for hvorfor lysene ikke ble satt opp. (Arkivfoto: Terje Tverås)

Droppet pålagte lys på rullebanen

MÅLSELV: Det ble ikke etablert midlertidige lys på rullebanen på Bardufoss i henhold til krav fra Luftfartstilsynet. Nå har 139 luftving bedt Forsvarsbygg redegjøre for årsaken.

Publisert Sist oppdatert

I et brev til Forsvarsbygg utvikling nord ber sjefen for 139 luftving, oberst Helge Rasmussen, om en redegjørelse for hvorfor terskelidentifikasjonslys ikke ble etablert som et kompenserende tiltak mens arbeidet med å flytte terskelen på bane 10 pågikk.

I begynnelsen av februar gjennomførte Luftfartstilsynet tilsyn på Bardufoss flystasjon, og det ble da gjort et stort poeng av at terskelidentifikasjonslysene ikke var etablert.

«Luftfartstilsynet karakteriserte dette som et tillitsbrudd fra 139 luftving som flyplassoperatør på Bardufoss flystasjon», skriver obersten i brevet.

Ikke fare for liv

Helge Rasmussen sier til Nye Troms at det aldri var fare for liv og helse selv om de kompenserende lysene ikke ble montert. Han viser til at det er mange andre lys som indikerer hvor flyene skal lande. Likevel skulle de omtalte lysene ha vært montert ettersom det var et krav fra Luftfartstilsynet.

– De kompenserende tiltakene ble ikke utført, og vi er nå i dialog med Forsvarsbygg for å høre hva som gikk galt for å unngå at noe liknende skjer igjen, sier han.

Årsaken til at terskelen ble flyttet mot øst, er at i henhold til regelverket kom flyene for høyt over den gamle terskelen ved innflyging fra vest mot øst, altså ved innflyging over Andsvatnet. Terskelen er ei malt stripe i et lyssatt område på tvers over rullebanen som flyene skal ha ei gitt høyde over. Siktepunktet, som er der flyene setter hjulene på bakken, har ikke blitt endret. Siktepunktet har vært lyssatt i mange år.

– Flyttinga av terskelen har vært et stort prosjekt til i overkant av 10 millioner kroner som har gått over lang tid. I arbeidsfasen måtte vi ha kompenserende tiltak i et par måneder, forteller obersten.

Han forsikrer at den nye terskelen nå er på plass, og at det derfor ikke lenger er behov for de midlertidige lysene som Luftfartstilsynet har etterlyst.

Tar selvkritikk

Prosjektleder John Eivind Skogøy i Forsvarsbygg forteller at det var en lang rekke med omstendigheter som medførte at terskelidentifikasjonslysene ikke ble montert. Han ønsker imidlertid ikke å gå i detaljer og viser til at Forsvarsbygg nå skal skrive et svarbrev til luftvingsjefen hvor de redegjør for vurderingene som er gjort i prosjektet.

– Punktet om kompenserende lys kom som et tilleggskrav fra Luftfartstilsynet etter at vi hadde fått penger til å gjennomføre prosjektet, sier han.

Skogøy sier videre at Forsvarsbygg og 139 luftving har hatt en utmerket og tett dialog i denne saken. Brevvekslinga dem imellom er således bare ei formalisering av nødvendige prosesser.

På spørsmål om Forsvarsbygg tar selvkritikk i denne saken, svarer prosjektlederen:

– I ettertid ville vi håndtert saken annerledes. Det går på kommunikasjon mellom oss, luftvingen og Luftfartstilsynet. Det bør vi, sektoren, ta selvkritikk på. Vi burde kommunisert bedre de valgene som ble gjort overfor Luftfartstilsynet. Hadde vi gjort det, ville ikke dette blitt en sak.

Powered by Labrador CMS