Legger 84 km ny asfalt i storfylket:

Foto: Knut Solnes (illustrasjon)
Foto: Knut Solnes (illustrasjon)

Drøyt to av dem er i Målselv

MÅLSELV: Lukta av asfalt kommer derimot ikke til å prege Balsfjord og Bardu.

Publisert Sist oppdatert

«Kom mai du skjønne milde» er begynnelsen på en rimelig kjent sang. For mange kommer også måneden med et sterkt ønske om at veistrekningene som en kjører ofte langs, blir oppgradert. I ei pressemelding fra Troms og Finnmark kommer det fram at storfylket planlegger å asfaltere 84 kilometer på fylkesveiene våre. Problemet er bare at vedlikeholdsbehovet gjelder for atskillig flere veistrekninger. En av vinnerne er fylkesvei 855. På strekninga mellom Karlstad øst og Karlstad vest i Målselv vil det bli 2100 meter med fersk asfalt.

På samme vei, på strekninga Engerud vest i Målselv og Aspenes i Senja, blir det også 710 meter med fersk asfalt.

Balsfjord og Bardu

Fylkesveiene i Balsfjord og Bardu er det derimot ikke funnet plass til denne gangen.

«Troms og Finnmark fylkeskommune har i disse dager ute konkurranse på dekkelegging av fylkesvegene. Med en budsjettramme på om lag 100 millioner vil det bli dekkelagt om lag 84 km fylkesveg. Dekkeleggingen skal som tidligere pågå samlet i geografisk utvalgte områder», heter det i pressemeldinga.

Den lengste strekninga som får nytt dekke, er på fylkesvei 825 mellom Elvenes og Straumsnes i Sør-Troms.

Det går fram av pressemeldinga at i anbudstekstene er det stilt strenge krav til miljødeklarasjon, blant annet for å forlenge levetida til veidekket, spare miljøet og gi bedre arbeidsmiljø for de som skal legge asfalten.

Selv om det blir få kilometer med ny asfalt i våre tre dekningskommuner i denne omgang, vil det kanskje glede en del at Tromsøbrua asfalteres igjen.

«Brua er strekt trafikkbelastet med en gjennomsnittlig daglig trafikkmengde (ÅDT) på 21 000 kjøretøy. Slitasjen på asfalten over brua i piggdekksesongen medfører at 300 kg av asfaltdekket slites bort hver dag – og bidrar til helseskadelig svevestøv. Normalt ville asfaltdekket på brua vare mellom fem – syv år, men forhold som piggdekkandel og kanalisering av trafikk, gjør at levetiden i dag kun er to år», står det i pressemeldinga.

Dersom dagens piggdekkbruk på 87 prosent hadde vært halvert, ville dekket på brua hatt dobbelt så lang levetid.

Powered by Labrador CMS