KUNSTNERNE: Fra venstre Sandra Beate Hansen (12IUA), Christoffer Figenschau (12MKA), Sander Forsland (12MKU), Elias Pedersen (12IUA), Ayla Karlsen (12MKA), Signe Marie Strand Nesvik (13STA), Cecilie Eileen Simonsen (13STA) og Anders Sunna. Foto: Fredrikke Fjellberg Moldenæs
KUNSTNERNE: Fra venstre Sandra Beate Hansen (12IUA), Christoffer Figenschau (12MKA), Sander Forsland (12MKU), Elias Pedersen (12IUA), Ayla Karlsen (12MKA), Signe Marie Strand Nesvik (13STA), Cecilie Eileen Simonsen (13STA) og Anders Sunna. Foto: Fredrikke Fjellberg Moldenæs

Elever på Bardufoss videregående skapte kunst sammen med Anders Sunna

BARDUFOSS: Denne uka har åtte elever ved Bardufoss videregående skole fått prøve seg som kunstnere. Resultatet er et kunstverk inspirert av miljøpåvirkning og naturen i regionen.

Publisert Sist oppdatert

Mandag denne uka starta åtte elever på Bardufoss videregående skole på et midlertidig kunstverk sammen med kunstner Anders Sunna fra Pajala i Nord-Sverige. Prosjektet er en del av utsmykkinga av skolebygget på Bardufoss. Fredag ble kunstverket hengt opp på veggen, og markert med kake og sprudlejuice. Til stede på avdukinga var skolens ledelse og lærere, Sunna selv, elever og fylkesbyggesjef Jan Inge Hille.

– Det var moro å jobbe med elever, sier Sunna.

Fredag signerte elevene kunstverket som de hadde laga i løpet av skoleuka, og som nå henger i kantina på skolen.

Inspirert av miljø og natur

Fylkesbyggesjef Jan Inge Hille Sunna holdt en liten tale under åpninga, og pekte på at Sunna er kjent for å engasjere, og noen vil kanskje også si provosere, gjennom sine kunstverk. Sunna er til vanlig bosatt i Jokkmokk i Sverige. Ifølge Nordnorsk kunstnersenter si nettsida, starta Sunna å male som 10-åring, etter at han fikk farger og pensler av sin morfar, som selv malte mye. Som 14-åring lagde han sin første utstilling i Folkets Hus i Pajala. Bildene var Picasso-inspirerte, med mange samiske symboler. Allerede da begynte han å skildre sin families historie gjennom kunst. For rundt 13 år sida starta han å eksperimentere med collageteknikk og gikk seinere over fra lerret til blant annet mdf- og kryssfinérplater. Det gir mulighet for å arbeide med bilder i store dimensjoner. Nettopp slik som han nå har gjort på Bardufoss.

– Jeg lærer mest ut teknikker, men nå fikk elevene være med å gjøre et verk. Det var et bra samarbeid, og alle gjorde litt. Det fungerte riktig bra. De har vært engasjerte og arbeidsomme, sier Sunna om eleven på Bardufoss.

Temaet for kunstverket er miljøpåvirkning, og naturen i området. Ungdommen har selv fått komme med innspill på hva kunstverket skal skildre.

– Det ble naturlig sånn, sier Sunna om temaet.

Pedagogisk leder på Bardufoss videregående skole, Jan Kristian Vestjord, forteller at kunstverket er inspirert av regionen, skolebyggets utforming og samfunnet rundt oss.

– Motivene i verket er en del av oss, og vår region. For eksempel har de brukt fjellryper i stede for duer, sier Vestjord.

Regionens natur, og miljøpåvirkning var tema for kunstverket som elevene på Bardufoss videregående skole laga sammen med kunstner Anders Sunna.

Prosessen er viktig

Vestjord forteller at prosessen fram mot kunstverket er like viktig for elevene som selve verket.

- Det er de tverrfaglige prosesser som er interessant for skolen. Derfor er elevene med. Det skaper samhandling og erfaring. Ulike skolefag flettes sammen, og elevene får jobbe på tvers av fagene, som også er en del av læreplanmålene. Så ser man sammenhengen til slutt, sier han.

Resultatet av samarbeidet henger nå i andre etasje på skolen, synlig for alle som benytter seg av kantina. De fleste elevene som deltok forteller at de er interessert i kunst og maling. Noen av de maler hver uka, mens andre ikke er like ivrig. Og for noen av elevene ga prosjektet også litt ekstra motivasjon til å ta fram malerpenselen igjen.
- Ja dette ga inspirasjon til å fortsette med maling, sier jentene i 13STA.

Powered by Labrador CMS