LEDER:

En liten hump på vei mot voksenverdenen

Foto: Morten Kasbergsen (arkiv)
Foto: Morten Kasbergsen (arkiv)

Ja, hvor vanskelig kan det egentlig være å lage en større fartshump?

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

«Hvor vanskelig kan det egentlig være å lage en større fartshump?». Spørsmålet ble stilt av Trygve Vedøy Nordmo i vår avis tirsdag, og på sitt enkle, barnlige vis framstår det som et retorisk gullkorn. For spørsmålet fra den unge elevrådslederen på Mellembygd kultur- og oppvekstsenter rommer ei betimelig undring over alt det enkle som blir vanskelig i møte med voksenverdenens byråkratiske irrganger, og i dette konkrete høvet gjelder det trafikksikkerheten ved skolen som Trygve går på. For det enkle faktum der er at fartshumpen, som skal bidra til å få ned farta på bilene som passerer skolen, er veldig liten. Og konsekvensen av det er at mange bilister holder langt høyere fart enn de 30 kilometerne i timen (km/t) som det er skiltet med. Derfor føler Trygve og de andre elevene seg utrygge når de må krysse den trafikkerte fylkesvei 854. Forståelig nok, for både Trygve og alle vi andre vet jo at stopplengden er lang for en bil som kjører i 50, 60, 70 eller 80 km/t på vinterføre. Og Trygve og hans medelever vet også godt at det er mange biler som holder 50, 60, 70 eller 80 km/t over den «minihumpen» som skal trygge gangfeltet. Og de vet også hva som skal til for å få ned farta. Ja, hvor vanskelig kan det egentlig være å lage en større fartshump?

Det enkle svaret er selvsagt at det ikke er vanskelig i det hele tatt. «Statens vegvesen har ingeniører i verdensklasse som er i stand til å prosjektere vei gjennom fjell, over fjord og dit «ingen skulle tru at nokon kunne bu». En litt større fartshump ved Mellembygd kultur- og oppvekstsenter framstår i en slik sammenheng som ei utfordring på linje med den som den tidligere Tromsø-spissen Stein Berg Johansen opplevde da han i sine velmaktsdager på fotballbanen ble bedt om springe fra en motstander og sette ballen i mål.» Men likevel har det gått over to år siden rektor Janne Solheim Langnes slo fast at fartshumpen var altfor liten, skolen henvendte seg til Statens vegvesen om dette, og Vegvesenet lovde å gjennomføre fartsmålinger for å se om den etablerte humpen har den ønskede effekten. For ifølge Vegvesenet er humpen ved oppvekstsenteret dimensjonert slik sånne humper skal dimensjoneres i en 30-sone, og det er ikke «bare bare» å dimensjonere den opp til en 50-sone-hump. For slike store humper kan skade bilene dersom man kjører for fort over dem. Og slik kan vi jo ikke ha det? I verdens rikeste land. I 2017, -18 eller -19.

Og ekstra vanskelig blir det, når man attpåtil må huske at man har lovd å gjøre den fartsmålinga man må ha for å få tatt den beslutninga som må til for å få laget en større hump. For Statens vegvesen glemte nemlig av at man hadde lovd å foreta denne målinga, og det beklaget overingeniør Stein Berg Johansen (ja, han har spilt spiss på Tromsø) i vår avis tirsdag. Denne beklagelsen var både på sin plass og virket oppriktig, og Johansen (som for ordens skyld jobbet med noe annet da lovnaden kom for drøyt to år siden) har nå bestilt den nødvendige målinga. Denne målinga vil nå forhåpentligvis bli gjennomført om ikke veldig lenge, men selve humpen må man vente til våren med å få gjort noe med. For vinteren er ikke ei bra årstid for bygging av humper her i det kalde nord, og derfor må man vente til telen er ute av jorda og forholdene atter ligger til rette for bygging av større hump. Ja, dersom målingene viser at den trengs da, for det vet jo ingen før målingene faktisk er gjort.

Men én som er overbevist om at humpen trengs og at de kommende fartsmålingene vil underbygge dette, er rektor Janne Solheim Langnes. Hun ønsker seg fartshumper på størrelse med de bilistene må forsere for å komme seg gjennom 30-sona på den kommunale veien forbi Fagerlidal skole i nabobygda, og hun skjønner ikke at faren for skade på bilene er et aspekt som skal veie tyngre enn barnas trafikksikkerhet. For hun opplever at det er svært mange som bryter 30 km/t-grensa med god margin forbi skolen, og hun ser også at «minifartshumpen» ikke er til hinder for det. Derfor er hun glad for at det nå endelig skjer noe, men hun er også kritisk til at det har tatt og tar så lang tid å få tatt ei beslutning som hun mener er åpenbar. Om at det må lages en større fartshump på fylkesvei 854 forbi Mellembygd kultur- og oppvekstsenter.

Så nei Trygve, det er nok ikke vanskelig å lage en større fartshump. Men det kan være litt verre å få bestemt at man skal gjøre det. For slik er det i de byråkratiske irrgangene der voksenregler trumfer åpenbar, barnlig fornuft. Dessverre.

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS