FERDIG I GÅR: Anleggsleder Bjørn Tore Helgesen i Veidekke under fredagens asfaltlegging på Buktamoen. Det ble lagt fire meter asfalt på gang- og sykkelveien i minuttet. (Foto: Ivar Løvland)
FERDIG I GÅR: Anleggsleder Bjørn Tore Helgesen i Veidekke under fredagens asfaltlegging på Buktamoen. Det ble lagt fire meter asfalt på gang- og sykkelveien i minuttet. (Foto: Ivar Løvland)

Endelig asfalt på gangveien

BUKTAMOEN: Gang- og sykkelveien mellom krysset på Buktamoen og innkjør­inga til Bukta er nå asfaltert.

Publisert Sist oppdatert

Den om lag 700 meter lange gang- og sykkelveien ble bygget for en del år siden etter Målselv-modellen. Det innebar at den ikke ble asfaltert eller opplyst av gatelys. Årsaken til at gang- og sykkelveien ikke ble asfaltert i forbindelse med bygginga, var at Statens vegvesen ikke hadde penger til formålet. Det koster like mye å asfaltere og sette opp gatelys på en gang- og sykkelvei som det koster å bygge en grusvei.

– Selv om gang- og sykkelveien ble bygget etter Målselv-modellen, er det selvfølgelig ingenting i veien for at vi kan asfaltere den i ettertid. Vi har registrert at syklistene ikke bruker den, og det håper vi at de skal gjøre når veien får asfalt, forteller prosjektleder Geir Østvik i Statens vegvesen.

Ifølge Østvik startet det hele for mange år siden i forbindelse med at Målselv kommune la en vannledning i området. Prosjektet med å bygge gang- og sykkelveien ble imidlertid lagt på is i mange år fordi kommunen ikke kom til enighet med grunneierne. Da partene til slutt ble enige, bygget Veg­vesenet en gang- og sykkelvei med grus.

– Det er tidligere satt opp lyspunkter langs E6 i dette området, så nå begynner gang- og sykkelveien å nærme seg standarden som kreves på en slik vei, sier prosjektlederen.

Statens vegvesen har imidlertid ingen umiddelbare planer om å asfaltere gang- og sykkelveiene mellom Sollia og Høgtun og Rossvoll og Karl­stad. Det var de veiene som ga navnet til Målselv-modellen.

– Det er ikke satt av penger til asfalt på de to gang- og sykkelveiene i år, men de kan dukke opp på asfaltplanen på et senere tidspunkt, avslutter Geir Østvik.

Powered by Labrador CMS