Ap-Eirin om den nye hverdagen for Forsvarets renholdere

REAGERER: Aps fjerdekandidat på tromslista foran årets stortingsvalg, Eirin Kjær, reagerer på forholdene som de ISS-ansatte forsvarsrenholderne opplever på arbeidsplassen sin. Foto: Katarina G. Johnsen
REAGERER: Aps fjerdekandidat på tromslista foran årets stortingsvalg, Eirin Kjær, reagerer på forholdene som de ISS-ansatte forsvarsrenholderne opplever på arbeidsplassen sin. Foto: Katarina G. Johnsen

– Et skrekkeksempel

BALSFJORD: Eirin Kjær fra Balsfjord er Arbeiderpartiets 4. kandidat på tromslista. Hun reagerer sterkt på vår sak om forholdene for de ISS-ansatte forsvarsrenholderne.

Publisert Sist oppdatert

– Det er veldig ugreit at noen må på midlertidig kontrakt ett år etter at garantitida var ute, sier hun.

Fredag skrev Nye Troms om ansatte hos ISS som forteller om arbeidspress, uforutsigbarhet og dårlig ledelse etter at renholdet ble privatisert. Ett år etter at renholderne ble overført fra Forsvarsbygg til ISS og «fredningstida» er over, har oppsigelsene startet. I Troms har 17 renholdere ved leirene på Skjold, Bardufoss og Setermoen fått oppsigelse. I fredagsavisa kunne man lese om Elisabeth Iselvmo Stenberg, som er en av dem som nå er oppsagt fra fast stilling og ble tilbudt månedskontrakt samme dag som hun fikk oppsigelsen. Eirin Kjær mener denne saken demonstrerer godt hva privatisering kan føre til.

– Det var nettopp slike tilfeller vi advarte mot da det ble kjent at vaskinga skulle ut på anbud. Vi vet jo at arbeidsforholdene gjerne blir slik, noe denne saken er et godt eksempel på, sier hun.

Kjær sier at selv om hun ser noen fordeler med privatisering, fører det gjerne til stor usikkerhet blant dem som blir tilbudt midlertidige kontrakter.

– Privatisering øker konkurransen, noe som kan være positivt i noen tilfeller. Men midlertidighet skaper usikkerhet. Om man bare blir tilbudt kontrakter på noen måneder av gangen, føler man jo at man alltid blir testet på hvor godt man gjør jobben sin. Man vil alltid være på audition, noe som fører til utrygghet for den enkelte. På den måten kommer man i konflikt med egen kompetanse. Jeg skjønner godt at mange av dem som jobber i ISS, er sykemeldt og redd for framtida. I tillegg fører midlertidighet for eksempel til at det blir vanskelig å få lån, sier hun.

Om Kjær kommer på Stortinget til høsten, vil hun jobbe for at den generelle adgangen til midlertidige ansettelser skal fjernes.

– Midlertidige ansettelser er noe Ap er imot. Likevel er det vanskelig å reversere det som allerede er gjort, men man kan bruke det som et skrekkeksempel på hva privatisering i ytterste konsekvens kan føre til, sier hun.

Fast ansettelse som hovedregel

Høyres stortingsrepresentant og listetopp i Troms, Kent Gudmundsen, sier at han har sympati med de ISS ansatte, men kaller det urimelig at Arbeiderpartiet prøver å skape et politisk spill i slike saker.

– Det er ikke tvil om at disse ISS-ansatte beskriver en tøff hverdag. Her må ISS som firma se på hvordan man organiserer sin virksomhet. Om de ikke leverer kvalitet, og Forsvaret klager på det de leverer, er jo dette et problem for ISS. Men dette må ikke blandes sammen med den generelle debatten om midlertidige arbeidskontrakter, for faktum er at den hjemmelen vi har åpna for, er at man bare skal kunne være midlertidig ansatt i ett år. Om du etter dette året ikke har fått fast ansettelse, kan ikke bedriften ansette andre i samme stilling. Midlertidige kontrakter skal bidra til at folk som står utenfor arbeidslivet, i større grad kommer seg i jobb, noe vi også ser fungerer, sier han.

– Ap sier at ved faste ansettelser har man som arbeidstaker ei tryggere ramme å forholde seg til.

– Selvfølgelig, og derfor skal fast ansettelse også være hovedregelen. Uavhengig av hvilket parti en representerer, er alle i Norge enige om at vi skal ha gode arbeidsvilkår og fast ansettelse som idealet. Og faktum er at svært mange av dem som først ansettes på midlertidig kontrakt, blir tilbudt fast stilling. Og mange av dem er personer som normalt sett kanskje ikke ville fått muligheten om de ikke var for midlertidigheten, sier han.

Gudmundsen påpeker at om det er slik at en bedrift ikke kan levere den tjenesten den skal, må den enkelte bedriften evaluere seg selv.

– Jeg mener vi må ha konkurranse når vi skal utføre oppgaver. Men det er ikke det samme som å si at alle bedrifter har god ledelse eller leverer den kvaliteten vi ønsker. Derfor har vi et arbeidstilsyn som skal påse at norsk lov følges, og at ansatte har gode arbeidsvilkår. Men jeg syns det er feil å si at dette skjer når man åpner for konkurranse, for det finnes nok av eksempler på at staten kan være en forferdelig arbeidsgiver, sier han.

Powered by Labrador CMS