UT AV PLANEN: Ny E6-trasé fra Nordkjosbotn og mot Storfjord har i mange år engasjert stort i Balsfjord. Nå kan den forsvinne ut av den nasjonale transportplanen. Her fra en befaring i regi av Frp, for å forsøke å få omgjort Statens vegvesens trasévalg. Foto: Maiken Kiil Kristiansen (arkiv)
UT AV PLANEN: Ny E6-trasé fra Nordkjosbotn og mot Storfjord har i mange år engasjert stort i Balsfjord. Nå kan den forsvinne ut av den nasjonale transportplanen. Her fra en befaring i regi av Frp, for å forsøke å få omgjort Statens vegvesens trasévalg. Foto: Maiken Kiil Kristiansen (arkiv)

Etterlengta vei kan forsvinne ut av nasjonal transportplan

BALSFJORD: I Statens Vegvesen sitt forslag til ny nasjonal transportplan er ikke ny E6/E8 mellom Nordkjosbotn og Storfjord tatt med.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen skal legge fram ny nasjonal transportplan for Stortinget neste vår. Nå har Statens Vegvesen sendt sin utredning med sitt forslag til hvilke store veiprosjekter som skal satses på de neste årene. I forslaget er ikke den etterlengta nye E6-traséen mellom Nordkjosbotn og Storfjord tatt med.

– Status på det prosjektet er at det finnes og er på plass en reguleringsplan. I forslaget fra Statens vegvesen fikk ikke prosjektet plass i de første seks årene. Rett og slett var det sånn at når vi gikk igjennom alle prosjektene, så rakk den ikke opp i prioriteringa, forklarer prosjekteier i Statens Vegvesen, Stein Johnny Johansen.

Bør prioriteres

En av de som har engasjert seg i den flere tiår lange prosessen med å få på plass den nye traséen, er Torbjørn Borge. Han bor like ved dagens E6-trasé, og ifølge han selv så har han i gjennomsnitt 13 vogntog som suser forbi huset hans hver natt.

– Siste trafikktelling viser at det går gjennomsnittlig 1800 kjøretøy i døgnet hvorav 15 prosent er tungtrafikk, som blant annet modulvogntog med lengde på 25 meter og vekt opptil 60 tonn, sier Borge.

Han synes det er ille å høre at den nye E6-traséen mellom Nordkjosbotn og Hatteng potensielt blir skjøvet ut i tid.

– Det er ikke vanskelig å finne argumenter for hvorfor strekningen bør prioriteres. I forhold til veistandarden er strekningen betydelig trafikkbelastet. Ulykkefrekvensen på deler av strekningen forteller også noe om veistandarden, sier Borge.

Han hevder antall ulykker på strekningen er høyere enn sammenlignbare strekninger i Troms.

– Heldigvis er det for det meste mindre alvorlige ulykker som utforkjøringer men det vitner noe om behovet for en ny og bedre vei. Hva som blir utfallet av dette er usikkert men jeg håper at kommunene jobber aktivt med saken, sier Borge.

Landet trasé

Ordfører Gunda Johansen kan fortelle at hun kommer til å ta grep for å forsøke å hindre at strekninga faller ut av planen. Hun synes i likhet med Borge at det er ille dersom strekninga ikke kommer med.

– Vi har stor interesse av å få veien realisert så fort som mulig. Særlig strekninga fra Nordkjosbotn til Øvergård er utfordrende i forhold til trafikk, og det er også denne delen av strekninga som er tettest befolka. Med ei omlegging av veien til andre sida, så ville disse utfordringene langt på vei vært minimalisert, sier Johansen til Nye Troms.

Hun legger til at man i nabokommunen, Storfjord, har minst like stor interesse av å få veien realisert.

– De har full stopp i sitt utviklingsarbeid i området som berøres av denne traseen. Nå når jeg er kjent med dette så kommer jeg til å ta kontakt med ordføreren i Storfjord for å se på om vi sammen kan finne en måte å påvirke Statens vegvesen og sentrale myndigheter, sier Johansen.

Knuse noen egg

I februar i år vedtok kommunestyret i Balsfjord reguleringsplanen for traséen. Flere politikere stemte mot reguleringsplanen, med et ønske om å starte hele prosessen på nytt. De ønsket seg fremdeles alternativ 2, der hele traséen går på østsiden av dalen. Flere politikere ga også uttrykk for at de mente alternativ 2 ville vært det beste alternativet, men at det var uaktuelt med en omkamp om traséen nå, dersom man ønsket at prosjektet skulle bli i den nasjonale transportplanen og ikke falle ut.

– En gang må man bøye seg for overmakta, og for at noe skal skje er vi nødt til å fatte nødvendige vedtak. Uansett hvilken vei man velger er det noen ulemper, men man må knuse noen egg for å lage omelett, sa Johansen.

Skuffet

En av de som har engasjert seg mest i saken de siste årene, Frp-politiker Åge Abrahamsen sier at han er skuffet.

– Voi, voi. Jeg er meget skuffet om framferden til Statens vegvesen. De har pushet på og hatt det travelt når de skulle ha oss til å vedta deres forslag, men dette forbauser meg egentlig ikke, sier Abrahamsen.

Powered by Labrador CMS