SKUFFET: Enhetsleder Janne Solheim Langnes ved Mellembygd kultur- og oppvekstsenter mener fartshumpen som kom på plass forrige onsdag ikke er stor nok. – Den vil ikke gjøre det tryggere for barna å ferdes her, sier hun. Foto: MORTEN KASBERGSEN
SKUFFET: Enhetsleder Janne Solheim Langnes ved Mellembygd kultur- og oppvekstsenter mener fartshumpen som kom på plass forrige onsdag ikke er stor nok. – Den vil ikke gjøre det tryggere for barna å ferdes her, sier hun. Foto: MORTEN KASBERGSEN

Fikk «en halv» hump

MELLOMBYGD: Endelig har det kommet opphøyd gangfelt ved Mellembygd kultur- og oppvekstsenter. Men ifølge enhetsleder Janne Solheim Langnes er fartshumpen altfor liten.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg hadde absolutt sett for meg en større fartshump. Med tanke på veistandarden som er på fylkesveien mellom Rundhaug og Moen, utmerker den seg ikke spesielt sammenliknet med de andre humpene og hullene, sier Langnes.

Nye Troms skrev 1. september at det i to år har vært skiltet med et opphøyd gangfelt som ikke eksisterer ved Mellembygd kultur- og oppvekstsenter (MKOS). Seksjonsleder Edel Austlid i Statens vegvesen lovet da å se på saken, og at hun skulle få det opphøyde gangfeltet innarbeidet i budsjettet så raskt som mulig.

Og ganske riktig: Sist onsdag kom det på plass et opphøyd gangfelt, men i langt mindre målestokk enn det man lokalt hadde sett for seg. Ifølge enhetslederen har de ansatte ved MKOS fulgt litt med på trafikken etter at den opphøyde asfalten kom på plass, og deres observasjoner er nedslående.

– Bilene kjører like fort som før. Vi har observert biler med tilhengere med utstyr oppi som har kjørt over det opphøyde gangfeltet i full fart. Så det virker ikke som det vil klare å få ned farta.

Kort 30-sone

Janne Solheim Langnes framhever at poenget med det opphøyde gangfeltet skal være å bedre trafikksikkerheten til barna ved MKOS. Hun frykter at det siste tiltaket til Vegvesenet ikke vil medføre noen stor endring i trafikkbildet ved kultur- og oppvekstsenteret.

– Fra før av hadde vi en 30-sone som er så kort at bilistene ikke orker å bremse ned engang, og nå har vi fått en fartshump som ikke er stor nok til å få ned farta, sier enhetslederen.

Langnes så for seg at det ville komme et opphøyd gangfelt på størrelse med det ved Fagerlidal skole på Bardufoss. Der må bilene bremse ned før de passerer gangfeltet.

– Bilistene trenger ikke å bremse ned her, med mindre de har en veldig skjør bil, sier hun oppgitt.

Enhetslederen har ennå ikke rukket å tenke på hva MKOS skal gjøre videre med denne saken, men hun er klokkeklar på at det opphøyde gangfeltet ikke er godt nok. Så noe må gjøres.

Fikk 50-hump

Seksjonsleder Edel Austlid i Statens vegvesen forteller at fartshumpen ved MKOS er laget for fartsgrense 50 km/t, og ikke 30 km/t, som er fartsgrensa forbi kultur- og oppvekstsenteret. Det innebærer at fartshumpen er litt rundere enn fartshumper for fartsgrense 30.

– Årsaken til valget av fartshump er at 30-humpen er veldig krapp, og vi har erfaring med at når vi legger dem, får vi klager på at folk knuser bilene sine. Så det er en balansegang.

– Men burde det ikke være en 30-hump i en 30-sone?

– Ja, det kan du gjerne si. Det er ei vurdering vi får gjøre når vi ser på hvordan den har blitt, svarer seksjonslederen.

Statens vegvesen vil om kort tid kontrollmåle det opphøyde gangfeltet og se om det har noen virkning før det merkes med hvit maling. Så Austlid utelukker ikke at det kan bli gjort endringer på fartshumpen.

Powered by Labrador CMS