FOR LITE TRAFIKK: Statens vegvesen ønsker ikke å anlegge gangfelt ved Nedre Bardu skole, blant annet på grunn av at trafikkmengden ikke gjør det påkrevd. Foto: Kari Anne Skoglund
FOR LITE TRAFIKK: Statens vegvesen ønsker ikke å anlegge gangfelt ved Nedre Bardu skole, blant annet på grunn av at trafikkmengden ikke gjør det påkrevd. Foto: Kari Anne Skoglund

Fikk gangfeltavslag

BARDU: Bardu kommune har søkt Statens vegvesen om å få gangfelt over Beredskapsveien ved Nedre Bardu skole. Svaret ble negativt.

Publisert Sist oppdatert

Bardu ønsker at skolebarn som krysser Beredskapsveien når det er på tur til eller fra skolen, skal få en sikrere hverdag som myke trafikanter. Derfor har de søkt Statens vegvesen om etablering av et gangfelt. Nå er svaret kommet.

For lite trafikk

Men svaret var ikke det kommunen håpet på. I et brev til Bardus leder for teknisk avdeling forklarer seniorrådgiver Kurt Magne Stormo at på en veistrekning med 50 km/t, slik som Beredskapsveien har ved skolen, må ha et fartsnivå på 45 km/t om det anlegges gangfelt. I regelverket er det tydeliggjort at dersom det ikke er tilfelle, må det gjennomføres fartsdempende tiltak, og opphøyd gangfelt eller signalregulering er de mulige tiltakene.

«Nedskilting til 30 eller 40 km/t som punkttiltak på 50-strekninger bør vurderes nøye. Dette kan fort føre til mye variasjon fra fartsgrenser på begrensede strekninger innenfor tettbygd strøk», skriver seniorrådgiveren.

Det er allikevel ikke det som er hovedgrunnen til at søknaden ikke innvilges. Vegvesenet anslår at det er omkring 430 bilpasseringer i døgnet på stedet. Det er dette i kombinasjon med få fotgjengere som er hovedargumentet mot etablering av gangfelt på nåværende tidspunkt.

«Etablering av et nytt gangfelt over fv87 ved Nedre Bardu skole vil ikke være i henhold til gjeldende kriterier. Med hensyn til trafikksikkerhet og trafikkavvikling bør det derfor utarbeides en reguleringsplan for trafikkavvikling som omfatter hele trafikksystemet i tilknytning til fv87, skolen og den øvrige bebyggelsen», heter det fra Statens vegvesen Troms si veiavdeling.

Powered by Labrador CMS