ØKONOMILAPPEN: Maiken Eggen Kværnan i 10c mottar «økonomilappen» av Victor Vang i Sparebanken Narvik. Han holdt et økonomiseminar for tiendeklassene på Bardu ungdomsskole.
ØKONOMILAPPEN: Maiken Eggen Kværnan i 10c mottar «økonomilappen» av Victor Vang i Sparebanken Narvik. Han holdt et økonomiseminar for tiendeklassene på Bardu ungdomsskole.

Fikk veiledning i personlig økonomi

BARDU: Tiendeklassene på Bardu ungdomsskole hadde denne uka besøk fra banken som ga dem råd om hvordan de skal kunne stå på egne ben økonomisk.

Publisert Sist oppdatert

Det var Victor Vang i Sparebanken Narvik som på tredje året var rådgiver for tiendeklassene, i regi av Ungt entreprenørskap Nordland og Finans Norge. Bardu ungdomsskole har hatt så god erfaring med dette opplegget at de har fortsatt med å benytte seg av kompetansen fra andre siden av fylkesgrensa.

Hovedbudskapet fra Vang til elevene var:

– Har du kontroll med økonomien og en plan med pengene, får du et godt liv.

Poenget var ikke å drive med reklame for banken, men å fremme sunne holdninger og spre nyttig kunnskap om økonomi. Vang kom med eksempler på god økonomi som elevene kunne kjenne seg igjen i. Og blant annet det å være prisbevisst, gjøre velfunderte valg, sette opp budsjett og ikke minst sparing.

Økonomilappen

De fleste ungdommene i skolen har ikke møtt de store økonomiske utfordringene. De har heller ikke fått særlig kjennskap til økonomi verken i hjemmet eller på skolen, men er interessert i hvordan økonomien fungerer. Mange har plukket opp at dårlig økonomi kan gi skjebnesvangre følger gjennom programmet «Luksusfellen», ifølge Vang.

– Kanskje er det viktigste samfunnsoppdraget å drive med økonomiopplæring for den oppvoksende generasjonen.

Spesielt når elevene etter endt skolegang i bygda flytter hjemmefra for videre utdanning, er det viktig at de har et bevisst forhold til personlig økonomi og kan planlegge livet. Gjennom opplegget «På egne ben» fikk elevene en innføring i virkelighetens verden som forberedelse på den dagen de selv er ansvarlig for pengene på kontoen og står med bankkortet i hånda. Etter at undervisningsopplegget var over, kunne elevene ta en kunnskapstest og få utdelt «økonomilappen» som bevis på bestått kurs. Mottoet var «kunnskap er makt – penger gir mulighet».

– Nyttig

En av dem som tok økonomilappen, var Maiken Eggen Kværnan i 10c. Hun mente at opplegget var nyttig og hadde lært hvordan hun kan bruke pengene hun tjener på en ordentlig måte.

– Jeg sparer til den dagen jeg flytter hjemmefra. Det vil si videregående skole i Tromsø, sa hun etterpå.

For å lære mer om økonomi videre, arrangerer Finans Norge en nasjonal konkurranse for ungdomsskolen, som varer til mars 2017. Der kan alle klassene konkurrere om å være den beste privatøkonomiske rådgiveren ved å besvare fire oppgaver om familieøkonomi. Den klassen som leverer den beste besvarelsen, får en pengepremie på 500 kroner for hver elev.

Powered by Labrador CMS