ISFRIE LANDINGSFORHOLD:Forsvarsbygg har vurdert de ulike avisingskjemikaliene som finnes i dag opp mot miljøpåvirkning og har søkt Statsforvalteren i Troms og Finnmark om å få utslippstillatelse til urea også i framtida. Foto: MORTEN KASBERGSEN
ISFRIE LANDINGSFORHOLD:Forsvarsbygg har vurdert de ulike avisingskjemikaliene som finnes i dag opp mot miljøpåvirkning og har søkt Statsforvalteren i Troms og Finnmark om å få utslippstillatelse til urea også i framtida. Foto: MORTEN KASBERGSEN

Finner ingen bedre alternativer for å holde rullebanen isfri

Bardufoss flystasjon har bedt om tillatelse til fortsatt å bruke urea som baneavisingsmiddel. De viser til at ingen skadelige påvirkninger på tilgrensende områder og vassdrag er registrert.

Publisert Sist oppdatert

Forsvarsbygg sendte 29. juni i år et notat til Statsforvalteren i Troms og Finnmark, miljøavdelinga, der de ber om tillatelse til å fortsette å benytte urea som avisingsmiddel på rullebanene ved Bardufoss flystasjon. Dette som direkte følge av en tidligere frist til 15. juni 2022 – senere utsatt til 25.06 – med å levere Statsforvalteren ei vurdering av muligheten for å bruke et alternativt avisingsmiddel med lavere oksygenforbruk. De trengte mer tid for å kunne øke tida for å innhente vannovervåkingsdata, samt å avvente til resultater fra en studie fra Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) om alternative baneavisingskjemikalier var klare.

Kjøp tilgang eller

Få øyeblikkelig tilgang til alt innhold

Kampanjeabonnement

5 uker for 5,-

Bestill her!

Månedsabonnement (digitalt)

210,-

Bestill her!

Kvartalsabonnement (digitalt)

610,-

Bestill her!

Årsabonnement (komplett)

2990,-

Bestill her!

Powered by Labrador CMS