Hærens behov for helikopterstøtte:

FLYR SØROVER: Hæren hadde i perioden 2013-2018 behov for inntil 1000 flytimer i året med 339 skvadrons ni helikoptre av typen Bell 412. Likevel skal seks av helikoptrene snart flyttes til Rygge. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret
FLYR SØROVER: Hæren hadde i perioden 2013-2018 behov for inntil 1000 flytimer i året med 339 skvadrons ni helikoptre av typen Bell 412. Likevel skal seks av helikoptrene snart flyttes til Rygge. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret

Flyr inntil 1000 timer i året

MÅLSELV: De siste fem årene har 339 skvadron fløyet mellom 800 og 1000 timer i året til støtte for Hæren i Nord-Norge.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver forsvarsminister Frank Bakke-Jensen i et skriftlig svar på et spørsmål fra stortingsrepresentant Liv Signe Navarsete fra Senterpartiet. Hun ville ha svar på hvor mange flytimer Hæren har benyttet Bell 412-helikoptrene til 339 skvadron årlig i perioden 2013-2018. I tillegg ville Navarsete vite om det er korrekt at kostnaden for tre flytimer med innleid sivilt helikopter vil kunne koste inntil 1 million kroner.

«Vi har innhentet informasjonen fra Forsvaret. Timetallet ligger årlig et sted mellom 800 og 1000 flytimer. Anslaget inneholder ikke tillegg for en god del trening og utsjekk, som Luftforsvaret gjør uavhengig av Hæren. Det inneholder heller ikke de oppdragene som ble kansellert», skriver statsråden i sitt svar.

Det står ingenting i svaret om hvor mye 339 skvadron har fløyet for å støtte politiet og redningstjenesten i Nord-Norge de siste fem årene.

Bekrefter prisliste

Et knapt flertall på Stortinget har vedtatt at 15 av 339 skvadrons 18 Bell 412-helikoptre skal lokaliseres på Rygge for å støtte spesialstyrkene i Sør-Norge. Det er i dag stasjonert Bell-helikoptre på Bardufoss og ni på Rygge. Nå skal altså antallet helikoptre i nord redusere fra ni til tre.

Frank Bakke-Jensen forsikrer imidlertid i sitt svar at Bell 412-helikoptrene på Rygge kan bidra i Nord-Norge dersom det skulle være nødvendig ut fra operative behov. Han viser til at Bell 412 ikke har allværskapasitet og liten løftekapasitet. Derfor har Forsvaret inngått en rammeavtale med Airlift AS om innleie av sivile helikoptre til transportoppdrag. Avtalen inneholder opsjoner på ulike typer helikoptre med ulike kapasiteter og priser.

«Prislista som Aldrimer.no refererer til er korrekt, men den dyreste opsjonen vil bare brukes unntaksvis. Det helikopteret som normalt skal leies inn er AS350, og prisen for dette vil være 68 750 kroner for tre flytimer det første døgnet. Dette helikopteret har allerede vært benyttet av Forsvaret ved flere anledninger», skriver han.

Aldrimer.no skrev i slutten av januar at inntil tre flytimer med Airlifts minste helikopter koster fra 68 750 kroner som minstepris, mens det vil koste litt i overkant av 1 million kroner for tre flytimer det første døgnet med en AS332 Super Puma.

- Lettvint løsning

Liv Signe Navarsete sier til Nye Troms at hun ikke er fornøyd med svaret fra forsvarsministeren. Ifølge henne reiser det flere spørsmål enn det gir svar. Senterpartiet vil nå følge opp denne saken til de er fornøyd med svarene de får.

- Inntil 1000 flytimer i året for Hæren i Nord-Norge er ganske mye. Det viser at Hæren har behov for helikoptrene. Hærsjefen sier selv at hans personell skal være klar til strid i kveld hvis det er nødvendig, men Hæren vil ikke være klar til strid i kveld hvis det er sivilister som flyr helikoptrene, mener Navarsete.

Hun er av den klare oppfatning at det er ei altfor lettvint løsning å leie inn sivile helikoptre, og mener det er ei nedvurdering av utdanninga, treninga og kompetansen til de som flyr militære helikoptre. Slik Navarsete ser det er det forskjell på å fly et sivilt helikopter i fredstid og det å fly et militært helikopter i en krigssone.

- Statsråden skriver heller ikke noe om hvor mye de har tenkt å bruke sivile helikoptre. Hvis de skal erstatte seks av de ni helikoptrene som er på Bardufoss i dag, snakker vi om en ganske stor mengde. Vi må nå etterlyse et regnestykke som er realistisk i forhold til antallet flytimer som må leies inn. Det kan bli kostbart etter hvert, selv om forsvarsministeren prøver å tone ned prisene i sitt svar til meg.

Navarsete legger til at det i dag ikke er et eneste NATO-land som har en hær uten helikopter. Nå lurer hun på om Frank Bakke-Jensen ser for seg at sivile helikoptre også skal delta på utenlandsoppdrag. Bell 412-helikoptre fra 339 skvadron har tidligere deltatt i operasjoner i blant annet Bosnia, Kosovo og Afghanistan.

- Jeg tviler på at Hæren kommer til å ta med seg private helikoptre på utenlandsoppdrag, avslutter stortingsrepresentanten.

Powered by Labrador CMS