Frisør Anette Opgård fikk avslag på økonomisk krisehjelp:

SKUFFET: Frisør og gründer Anette Opgård fikk avslag da hun søkte om å få refundert sine faste kostnader ved salongen Lykke frisør. Det gjør henne forbanna. Foto: Privat
SKUFFET: Frisør og gründer Anette Opgård fikk avslag da hun søkte om å få refundert sine faste kostnader ved salongen Lykke frisør. Det gjør henne forbanna. Foto: Privat

– Føler meg lurt

NORDKJOSBOTN: I midten av mars ble Anette Opgård pålagt å stenge frisørsalongen sin i Nordkjosbotn. Da hun ba myndighetene om refusjon for faste utgifter fikk hun et kjapt og blankt nei.

Publisert Sist oppdatert

De siste seks ukene har saks og kam ligget stille, når frisørsalongen Lykke frisør har hatt stengt for kunder. Å stenge landets frisørsalonger var ett av smitteverntiltakene fra regjeringen, som ble innført i midten av mars. Frisør og gründer Anette Opgård synes det var trasig å måtte stenge dørene, men skjønte samtidig at det var et nødvendig tiltak for å holde smitten i sjakk.

Tunge uker

Hun innrømmer at de siste ukene har vært tunge og tragiske.

– I starten så ble jeg nærmest deprimert, fordi jeg var så usikker på hvordan det kom til å gå med salongen, men så kom denne økonomiske krisepakken fra regjeringen da, og da tenkte jeg at jeg kom til å berge meg, forklarer Opgård.

Det ble vedtatt en kompensasjonsordning for næringslivet, som går ut på at foretak med stort omsetningsfall, som følge av virusutbruddet, kan få kompensasjon fra staten til å dekke en andel av sine uunngåelige, faste kostnader.

Fikk avslag

I samråd med sin regnskapsfører bestemte Opgård seg for å søke om å få dekket alt eller deler av sine faste kostnader ved salongen sin.

– Jeg har 16.000 kroner i faste kostnader i måneden. Dette er jo ting som leie, strøm og regnskapsfører, blant annet, forklarer Opgård.

Da regnskapsføreren hadde søkt på vegne av henne, så kom svaret raskere enn hun hadde forventet.

– Svaret kom allerede etter en times tid. Da kom det et avslag, uten noe ordentlig forklaring eller begrunnelse. Et blankt nei, sier Opgård.

Hun følte seg selv rimelig sikker på at hun kom til å få dekket i alle fall noe av sine faste kostnader. Som eier av en bedrift i en bransje som ble pålagt å stenge, og som en selvstendig og liten bedrift på landsbygda.

– Jeg blir så oppgitt at jeg vet ikke hvor mye lenger jeg skal gidde dette. Jeg føler at jeg står og stanger hodet i veggen, sier hun.

Omsetningsfall

Opgård har sett over tallene for mars. Fredag 13. mars var første dagen med stengte dører, og for måneden samlet hadde hun et omsetningsfall på 46 prosent sammenlignet med året før.

– April har jeg ikke turt å se på enda engang, sier hun.

Hun forklarer at hun føler seg lurt av regjeringens løfter om hjelp. Hun har snakket med flere andre frisører som også har fått avslag, og de som har fått har likevel ikke fått mange prosent av de faste utgiftene dekket.

– Jeg må jo bare ta midlene fra egen lomme for å berge dette, slår hun fast.

Åpner igjen

Mandag 27. april åpnet hun dørene og grep fatt i frisørsaksa igjen. Hun forteller at telefonen heldigvis knapt har stått stille etter at datoen for åpning ble offentliggjort.

– Det er veldig mange som har tatt kontakt, men nå så har vi jo først en venteliste vi skal gjennom, med de som skulle hatt time i løpet av perioden som vi har holdt stengt, forklarer hun.

Når hun åpner er det en rekke nye forholdsregler både hun, hennes ansatte og salongens kunder må forholde seg til.

– Det er for eksempel at vi må ha en ny kappe for hver kunde, så nå har jeg sittet og bestilt ti nye kapper. Kundene kan ikke bruke mobiltelefon under timen sin, også skal vi selvfølgelig holde avstand, sier Opgård, som har et ønske spesielt til kundene sine.

Hun ønsker at de som føler seg syke eller bare litt pjuske i formen holder seg hjemme.

– Så kanskje vi i det minste slipper å stenge på nytt igjen, sier hun.

Har taushetsplikt

Det er Skatteetaten som forvalter kompensasjonsordninga for bedrifter. Senior kommunikasjonsrådgiver Ernst Larsen i Skatteetaten opplyser at de ikke kan kommentere enkeltsaker av hensyn til taushetsplikten.

«På rent generelt grunnlag kan vi informere om dette: Når man starter søknadsprosessen vil man ved å svare på mellom 1 og 11 spørsmål vite om foretaket kan søke tilskudd gjennom kompensasjonsordningen. Etter at det er søkt og søknaden er behandlet, sender vi svar på søknaden i foretakets innboks i Altinn», skriver Larsen i en epost.

Han skriver videre at hvis foretaket har fått avslag, vil begrunnelsen for avslaget framgå av svaret. Hvis det er sendt inn feil informasjon eller informasjon mangler, kan det søkes på nytt. Det er den sist innsendte søknaden som gjelder. Det er også mulig å klage på avslaget innen seks uker.

«For øvrig vil Skatteetaten understreke at det er viktig at bedriftene setter seg godt inn i kriteriene for kompensasjonsordningen før de sender søknaden. Det gjelder blant annet informasjon om omsetningstall og uunngåelige faste kostnader. Det er også viktig at bedriftene finner frem all nødvendig dokumentasjon», skriver kommunikasjonsrådgiveren.

Powered by Labrador CMS