LOVER BEDRING: Jørn Erik Berntsen har full forståelse for kritikken, og lover å løse transportproblemene til neste år. ARKIVFOTO
LOVER BEDRING: Jørn Erik Berntsen har full forståelse for kritikken, og lover å løse transportproblemene til neste år. ARKIVFOTO

Forstår kritikk etter transportglipp

BARDU: Det ble en kald affære for en rekke Reistadløp-deltakere som skulle ha busskyss til Setermoen etter endt løp lørdag. En av dem, Bjørn Evensen fra Salangen, refser arrangøren for altfor dårlig busskapasitet.

Publisert Sist oppdatert

– Det var problemer med å få busskyss og problemer med betalingene. Dette må arrangøren få vite om og lære av. Jeg stod kald i snøværet og ventet på buss i over en halv time. Da vi kom til Setermoen, ble vi i tillegg satt av ved Taxi-bua i sentrum i stedet for å bli skysset opp til Artillerisletta. Dit måtte vi gå med skiene og posene med dusjklær under armene, forteller Evensen.

Han sier det var mange i følget som syntes dette er altfor dårlig transportløsning for løperne som skulle tilbake til Setermoen.

–- Skal ikke gjenta seg

Jørn Erik Berntsen, som er styreleder i Reistadløpet, sier han allerede har fått tilbakemelding om dårlig kapasitet på busstransporten til Setermoen. Han har full forståelse for reaksjonen som kommer fra løperne som måte vente ute tynnkledd og i kaldt vær.

– Dette er veldig beklagelig, og dette tas nå inn i den totale evalueringen av årets arrangement. Dette skal ikke gjenta seg. Vi beklager, og dette kommer vi til å gjøre noe med til neste år. Jeg har fullstendig forståelse for reaksjonene som er kommet, sier Berntsen.

Dobbelt så mye

Bjørn Evensen håper arrangøren tar lærdom av det som skjedde.

– Jeg gikk mitt Reistadløp nummer 26 i helga, og det har vært noen problemer tidligere også med busstransport. Men ikke så mye som i helga. Det var altfor få busser, og det ble altfor lang venting. Jeg synes faktisk det er litt skammelig når man tenker på hva man betaler i kontingent for å starte i løpet. Det burde også være slik at løpet dekker bussene, og at transport er inkludert i startkontingenten. Slik løser de saken i løpet Spanstind Rundt i Lavangen – og der er det alltid på stell med transport, sier Evensen.

Han håper arrangørene nå kan følge opp det han forteller, slik at det blir en bedre ordning på transporten neste år.

– Jeg opplevde at det var dobbelt så mye folk som skulle til Setermoen enn det man hadde kapasitet til å ta unna. Folk stod tynnkledd og ventet mens det var kaldt og surt ute. Selvsagt var folk forbannet, og det gjaldt både trimløpere og konkurranseløpere. Dette er viktig å få kommunisert til arrangøren, sier Evensen.

Forbedres

Marit Yttervoll, som jobber med logistikken for Reistadløpet, sier det oppstod flaskehalser de ikke hadde forutsett. Blant annet gjaldt dette betaling på bussene, der det gikk for mye tid for de utenlandske løperne når de skulle betale.

Hun sier de heller ikke traff godt nok på behovet for busstransport fra Bardufoss til Setermoen etter løpet.

– Vi hadde leid inn Boreal, og de har en nødtelefon som de bruker når det er behov for flere busser. Den ble brukt, og det kom ekstra buss. Folk stod og ventet i slapset, sliten og trøtt etter løpet, og jeg forstår godt at de var småirritert. Vi har et klart forbedringspunkt her, og vi i logistikk kommer til å jobbe for at dem som har behov for busstransport, skal kunne betale for det i startkontingenten og ikke når de går om bord i bussen. Slik vil vi også gi oss selv som arrangør en helt annen og bedre oversikt over hvor mange som har behov for busstransport, sier Yttervoll.

Powered by Labrador CMS