FELLES TRENING: Fram til tirsdag skal de amerikanske og de norske spesialstyrkene trene sammen i Indre Troms.
FELLES TRENING: Fram til tirsdag skal de amerikanske og de norske spesialstyrkene trene sammen i Indre Troms.

Første gang i Norge

BARDUFOSS: Er det et fly? Er det et helikopter? Det er begge deler. Og den kommende uka skal de amerikanske spesialstyrkene teste V-22 Osprey i polare strøk.

Publisert Sist oppdatert

Mandag ankom det amerikanske luftforsvaret med to V-22 Osprey til Norge. Det er første gang denne flytypen har vært i Norge. Etter ei mellomlanding på Gardermoen, satte de kursen nordover til Bardufoss. Der skal amerikanerne teste hvordan flyet fungerer i vintervær med snø og frost. Og den første testen viste at det å øve i nordområdene nok er en god idé. En planlagt demonstrasjon for pressen ble utsatt grunnet tekniske problemer, og bare det å få tungt utstyr som snøskutere inn og ut av flyet, viste seg å være mer komplisert enn antatt, nettopp på grunn av snøen. Men amerikanerne var fornøyd – og gjentok med et smil at det var derfor de var her – for å øve og finne ut hva som måtte forbedres.

Felles trening

Sjef for Forsvarets spesialstyrker, kontreadmiral Nils Johan Holte, var glad for at marinejegerne får anledning til å trene sammen med de amerikanske spesialstyrkene.

– Spesialstyrkene samarbeider og trener sammen på tvers av landene. Spesialstyrkene må operere i alle miljø, og det er viktig at vi støtter hverandre, sier Holte.

Han påpeker at det er svært gode treningsmuligheter for spesialstyrkene i Indre Troms, og at det er en av grunnene til at amerikanerne nå er på Bardufoss. De blir værende på Bardufoss fram til 23. februar.

– De skal trene på å sette inn og hente ut patruljer, og landing i norsk natur, blant annet, sier Holte.

Det amerikanske personellet skrøt av flyet sitt, som de er svært fornøyd med. Det har en topphastighet på rundt 500 kilometer i timen og når derfor langt på kort tid. Samtidig kan det manøvreres som et helikopter for takeoff og landing. Flyets motorer kan nemlig vendes framover, slik at flyet opereres som et propellfly, eller opp, slik at det opererer som et helikopter. Flyet har plass til 24 personer, eller 18 med stridsutrustning. Utviklinga av flyet tok mange år. Produksjonen startet allerede i 1988, men problemer underveis gjorde at det først var i 2007 at det ble tatt i bruk i militære operasjoner.

Powered by Labrador CMS