FOT-flyruter også til Bardufoss

BILLETTPRISER OG NÆRHET: Næringssjef i Målselv, Kjell Furu, er fornøyd med at så mange som 464 personer svarte på undersøkelse der man ønsket svar på de reisende sine behov. Utvilsomt er lave billettpriser og nærhet til Bardufoss lufthavn svært viktig for mange. Arkivfoto.
BILLETTPRISER OG NÆRHET: Næringssjef i Målselv, Kjell Furu, er fornøyd med at så mange som 464 personer svarte på undersøkelse der man ønsket svar på de reisende sine behov. Utvilsomt er lave billettpriser og nærhet til Bardufoss lufthavn svært viktig for mange. Arkivfoto.

Målselv Venstre viser til Nasjonal luftfartsstrategi som regjeringen nylig la fram, Stortingsmelding 10 (2022–2023) «Bærekraftig og sikker luftfart».

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Staten pålegger «forpliktelser til offentlig tjenesteytelse» (FOT) på flyruter, der det stilles krav til billettpris, kapasitet, frekvens, ruteføring og så videre. Flyselskapet som vinner en rutekontrakt, får i kontraktsperioden enerett på den aktuelle flyruten.

Målsettingen med statens kjøp av FOT-ruter er å bidra til et bedre rutetilbud med akseptable billettpriser.

Det statlige flyrutekjøpet sikrer i dag at det er et flyrutetilbud ved alle lufthavnene i Avinor-systemet.

Det er i dag mange slike FOT-ruter i landet (jmfr s.53 i meldingen), men dessverre er ikke Bardufoss lufthavn blant disse, til tross for et stort omland i Midt-Troms.

Forsvarets sivile anbudsrute mellom Oslo og Bardufoss er kjærkommen, men det går ingen fly nordover, til Bodø, Trondheim eller andre steder uten mellomlanding på Gardermoen. Sammen med gjennomgående billigere billetter ved Tromsø og Evenes lufthavn svekker det bruksfrekvensen. En stor andel av befolkningen i regionen kjører til større lufthavner framfor å bruke sin lokale lufthavn. Det er ikke bærekraftig.

Målsettingen med statens kjøp av FOT-ruter er å bidra til et bedre rutetilbud med akseptable billettpriser. Det statlige flyrutekjøpet sikrer i dag at det er et flyrutetilbud ved alle lufthavnene i Avinor-systemet. At Bardufoss lufthavn drives av Forsvaret, er i seg sjøl en lettelse for Avinor, men kan ikke være noen logisk grunn til å holde Bardufoss utenfor FOT-rutenettet. Det er bare å vise til Andøya, som er i samme situasjon, men har FOT-ruter. Alle lufthavnene i Nord Norge har FOT-ruter bortsett fra Bardufoss lufthavn.

Målselv Venstre ber kommunestyret, regionrådet i Midt-Troms og fylkeskommunen om å bidra til å løfte inn Bardufoss lufthavn i det nasjonale FOT-rutenettet.

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS