HANDLET IKKE UAKTSOMT: Sjåføren av denne lastebilen med henger ble nylig frifunnet for uaktsom kjøring. Ulykka skjedde i Balsfjord i slutten av mars i fjor og skyldtes is på veien kombinert med ei bremseinnretning som automatisk bremset bakhjulene slik at lastebilen fikk sleng. (Arkivfoto: Ivar Løvland)
HANDLET IKKE UAKTSOMT: Sjåføren av denne lastebilen med henger ble nylig frifunnet for uaktsom kjøring. Ulykka skjedde i Balsfjord i slutten av mars i fjor og skyldtes is på veien kombinert med ei bremseinnretning som automatisk bremset bakhjulene slik at lastebilen fikk sleng. (Arkivfoto: Ivar Løvland)

Frifunnet for uaktsom kjøring

BALSFJORD: I slutten av mars i fjor sperret en lastebil med henger E6 i flere timer etter ei utforkjøring. Ifølge Nord-Troms tingrett var ulykka et hendelig uhell.

Publisert Sist oppdatert

Nå er yrkessjåføren som kjørte bilen, en mann i slutten av 40-årene fra Tromsø, frifunnet for uaktsom kjøring. Han fikk et forelegg etter ulykka, men nektet å vedta det. Dermed havnet saken i retten, hvor det ble slått fast at ulykka skyldtes et sammentreff av uheldige omstendigheter i form av en isete veibane som sjåføren på forhånd ikke hadde holdepunkter for å forutse.

Ulykka skjedde 28. mars 2016 et par kilometer nord for avkjøringa til Sagelvvatn. Lastebilen var på vei fra Tromsø til Narvik for å hente gods, og både lastebilen og tilhengeren var tom. Ved utgangen av en sving var det is på veien som følge av snø som hadde tint. Retarderen i lastebilen, som er ei bremseinnretning som er montert på tyngre kjøretøy, slo inn og bremset bakhjulene på lastebilen. Hjulene bak på lastebilen låste seg og medførte at den fikk sleng. Lastebilen gikk deretter i autovernet først på høyre side, og deretter på venstre side, noe som endte med at autovernet på venstre side ble lagt flatt over ei strekning på 50-60 meter. Det endte til slutt med at lastebilen havnet i grøfta mens hengeren veltet på E6. Det var ikke motgående trafikk, og det oppsto kun materielle skader.

Fem varmegrader

Aktor hevdet i retten at sjåføren hadde handlet ubevisst uaktsomt fordi han ikke hadde vært bevisst på at retarderen sto på automat. Sjåføren innrømmet at ulykka ikke ville ha inntruffet hvis retarderen hadde stått på manuell, men framhevet at føreforholdene han hadde opplevd fram til Tømmerelv, ikke ga noen indikasjon på at retarderen burde settes i manuell.

I sin vurdering la tingretten vekt på at det var fem plussgrader da ulykka skjedde, og at det skulle tilsi at det var liten fare for isbelagte veier. Retten fant heller ingen holdepunkter på at sjåføren holdt for høy hastighet da lastebilen fikk sleng.

«Ut fra det opplyste må det etter rettens mening legges til grunn at det var kombinasjonen av glatt is gjennom svingen og at retarderen slo inn og bremset drivhjulene på bilen som er årsaken til at den mistet veigrepet og ulykka inntraff», framgår det av dommen.

Etter rettens mening var det ikke noen grunn til at sjåføren skulle sette retarderen i manuell ut fra det han hadde erfart om kjøreforholdene under kjøreturen fra Tromsø til ulykkesstedet. Det var verken glatt eller nullføre. Mannen ble derfor frifunnet. Aktor hadde opprinnelig lagt ned påstand om en bot på 8400 kroner og at sjåføren måtte betale saksomkostninger til det offentlige.

Powered by Labrador CMS