BLIR IKKE HØRT: I fem år har Cathrine Edvardsen henvendt seg til ansvarlige myndigheter med ønske om å få redusert fartsgrensa eller at det blir satt opp skilt med forbikjøring forbudt der barna hennes og mange andre myke trafikanter daglig krysser fylkesveien.
BLIR IKKE HØRT: I fem år har Cathrine Edvardsen henvendt seg til ansvarlige myndigheter med ønske om å få redusert fartsgrensa eller at det blir satt opp skilt med forbikjøring forbudt der barna hennes og mange andre myke trafikanter daglig krysser fylkesveien.

Frykter at det bare er et tidsspørsmål før det skjer en alvorlig ulykke med myke trafikanter

I januar ble en voksen elg påkjørt på nøyaktig samme sted på veien der Cathrine sine tre barn hver dag krysser veien. Tross gjentatte henvendelser til ansvarlige myndigheter mener hun de myke trafikanters sikkerhet ikke blir ivaretatt.

Publisert Sist oppdatert

Allerede høsten 2017 gikk Cathrine Edvardsen ut i avisa og frykter for sikkerheten til barna sine ved fylkesvei 858 mellom Tømmerelv og Sagelv. Sammen med 47 andre hadde hun signert en underskriftskampanje for å få redusert fartsgrensen.

Fortsatt, snart fem år senere, sier Statens vegvesen nei med begrunnelse i at fylkesveien er definert som en hovedvei, og skal derfor ha fartsgrense på 80 kilometer i timen.

– Fartsgrensa er 80 km/t, og biler skal følge veitrafikkloven og være aktsom. Det er merket sykkelovergang, derfor skal ikke biler stoppe, men slakke opp. Selv har jeg tre barn som kommer opp i litt snodige episoder når de skal over veien, men de har jeg delvis kontroll på da de har lært seg å vente til at det er trygt i begge retninger før de krysser veien, sier Cathrine Edvardsen.

VENTER TIL DET ER TRYGT: Cathrine sine egne barn har lært seg å vente til at det er trygt i begge retninger før de krysser veien.

Farlige forbikjøringer

Men det er ikke bare Cathrines barn som krysser veien. Daglig er det mange gående, joggende og syklister som må krysse fylkesveien da gangfeltet på høyre side av veien når du kommer fra Tømmerelv stopper her, før det går videre mot Storsteinnes på motsatt side.

– Her er en lang strekning der det daglig blir foretatt forbikjøringer. Noen av disse forbikjøringer blir farlige hvor barn eller voksne skal krysse veien. Den første bilen slakker ned. Bilene bak kjører da ofte rett forbi uten at sjåføren ser den myke trafikanten som skal krysse veien. De som kommer med musikk på ørene og tror de er i tettbebygd område, legger rett over veien. Joggende, gående eller syklende. De tenker seg ikke om at de skal stoppe for bilene, sier Edvardsen.

Elg påkjørt og drept

Hun er overbevist om at det kommer til å skje en ulykke der en dag med myke trafikanter innblandet.

– En kveld i slutten av januar ble en elg påkjørt og drept i det den krysset veien på det aktuelle gang/sykkelfeltet. Dette var jo bare ett dyr som kunne "litt trafikkregler" og krysset veien ved nevnte overgang. Et stort dyr som ser seg like lite for som flere som daglig krysser veiene. Jeg tør ikke tenke på hva konsekvensene blir den dagen det er en myk trafikant dette gjelder, sier Edvardsen.

På nøyaktig samme sted som ungene krysser fylkesveien ble en voksen elg påkjørt og drept i vinter. – Jeg frykter at det bare er et tidsspørsmål før det skjer ei alvorlig ulykke med myke trafikanter involvert, sier Cathrine Edvardsen.

Forbikjøring forbudt

Hun presiserer samtidig at politiet ofte har kontroller i området og mener i så måte politimyndighetene gjør sitt.

– Det samme gjør bussjåførene som fortjener all ros for at de tenker sikkerhet før de slipper ungene av bussen. Derimot mener jeg at veimyndighetene, representert ved Troms Fylkeskommune og Statens vegvesen, ikke er sitt ansvar bevisst. Det er jo bare å markere strekningen i forkant av der gang- og sykkelveien krysser fylkesveien med gul dobbel sperrelinje. Aller helst skilt som viser at det er forbikjøring forbudt, slik at bilister også vinterstid skal gjøres oppmerksom på her krysser det myke trafikanter, sier Cathrine Edvardsen.

Utvilsomt trafikkfarlig

I brev til Edvardsen viser Troms og Finnmark fylkeskommune til at dette har vært oppe til vurdering gjentatte ganger.

«Krysningspunktet er utvilsomt trafikkfarlig, og det er vanskelig å skjønne hvordan man i sin tid kan ha landet på en løsning der gang- og sykkelvegen skifter side midt i en 80-sone. Vi er kjent med at det er ekstra farlig fordi mange kjører forbi her, siden det er en lang rettstrekning».

Dette skriver Einar Irgens, trafikksikkerhetskoordinator, og legger til at det har vært vurdert å skilte ned hastigheten.

«Men fartsgrensekriteriene tilsier ikke noe annet enn generell fartsbegrensning utenfor tettbygd strøk, som er 80 km/t. Dermed er det heller ikke lovlig å lage fotgjengerovergang».

Som vi i bakre del av bildet, er det en liten bakketopp akkurat der myke trafikanter krysser fylkesveien. Selv om ansvarlige myndigheter erkjenner at krysningspunktet utvilsomt er trafikkfarlig da mange foretar forbikjøringer på den lange strekningen blir ikke ønsket om nedsatt fartsgrense eller skilt med forbikjøring forbudt hørt.

Ikke realistisk

Han skriver videre at intensivbelysning vil gjøre at kryssende fotgjengere blir mer synlige i mørke, men vil også gi dem falsk trygghet.

«En undergang vil være så dyrt at det antagelig ville kostet mindre å bygge ny gang- og sykkelveg på riktig side. Ingen av delene er realistisk å gjennomføre, gitt fylkeskommunens økonomiske situasjon».

Avslutningsvis viser Irgens til at muligens er tillatt å skilte med forbikjøring forbudt og/eller doble, gule sperrelinjer, slik man ser enkelte steder på E6.

«Jeg har sendt en forespørsel om dette til Statens vegvesen. I så fall vil det være mulig å begrense dette faremomentet en del. Beklager at vi ikke kan gi deg et mer oppløftende svar», avslutter Irgens i siste svarbrev til Edvardsen.

Myke trafikanter og vegvesenet

Et svar hun er lite fornøyd med.

– Jeg føler at både fylkeskommunen og vegvesenet skyter fra hofta, overlater ansvaret til andre og ikke tar trafikkbildet på alvor. Vegvesenet på sin side skriver nemlig at for videre saksbehandling/vurdering i denne saken skal jeg forholde meg til fylkeskommunen, sier Edvardsen.

Hun viser til svarbrev fra Statens vegvesen der det heter at i dag er det i forkant av aktuelle krysningspunkt satt opp fareskilt «144 Syklende», for begge kjøreretningene.

«Dette skiltet brukes foran sted hvor syklende ofte krysser eller kjører ut på vegen, og i dette tilfelle for å krysse fylkesvegen. Det er også viktig å poengtere at de som skal krysse vegen, uavhengig av om det f.eks. er et gangfelt eller ikke, også har et selvstendig ansvar for at kryssingen skjer trygt. Dette gjelder for gående/syklende på aktuelle krysningspunkt samt hvis man skal krysse vegen andre steder langs strekningen. Videre er det politiet som har ansvar for overvåking og kontroll av atferden til trafikantene».

Dette skriver Stein Berg-Johansen hos avdelingen for Transport og samfunn, samtidig som det påpekes at det Troms og Finnmark fylkeskommune er vegeier av fylkesvegene.

«De drifter og vedlikeholder vegene, har det økonomiske ansvaret og er ansvarlige for tiltak som gjøres på sitt vegnett. Fylkeskommunen kan her gjennomføre en risikovurdering av aktuelle krysningspunkt, for å vurdere om det her skal foretas av ytterligere trafikksikkerhetstiltak langs fylkesvegen».

Powered by Labrador CMS