Gjør noe på Rustahøgda. Nå!

«Slik det er nå, vil det bli kaos når et titall busser, en bukett nyutsprungne sjåfører, en armada av lærere og flere titall andre skal ta seg til og fra Rustahøgda daglig»

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

I august åpner nye Bardufoss videregående skole på Rustahøgda. Det betyr at ganske så mange hundre mennesker fra høsten av blir avhengig av å svinge av og på E6 minst to ganger hver dag for å komme til sitt daglige virke og/eller aktiviteter på Rustahøgda. For den nye videregående skolen er langt fra den eneste institusjonen man må gjennom det utdaterte Rustahøgda-krysset for å komme seg til. Slett ikke, for allerede er trafikken gjennom krysset betydelig. Til ungdomsskolen, til Polarbadet, til Bardufosshallen, til Bardufoss storhall, til Næringshage Nord, til Bardufosstun og til Målselvs mest brukte skiløyper. Og «alle» vet at dagens trafikkløsning på toppen av Rustabakken ikke er i nærheten av å være dimensjonert for alt dette. Så da må det gjøres noe med den. Nå!

Dagens kryssløsning på Rustahøgda stammer fra 1950-årene, og den er bokstavelig talt bygd rundt den bautaen av Ole Reistad som urørlig har tronet i veikrysset siden sommeren 1958. Det er all grunn til å anta at samfunnsbyggeren og Bardufoss-utvikleren Reistad ville ha vært fornøyd med det tiltagende lokale aktivitetsnivået dersom han kunne ha skuet tilbake på tida som er gått siden han inntok sin sokkel, men vi tviler på at han ville ha vært like fornøyd med trafikkforholdene. Og han ville nok ha rotert rundt sin akse på toppen av sokkelen dersom han fikk vite at ei ny trafikkløsning nå kan bli skjøvet videre ut i det blå. Fordi det offentlige ikke greier å finne penger. Til et prosjekt som alle ser er nødvendig. For å ivareta et minimum av trafikksikkerhet for de mange hundre ungdommene som er avhengig av å forsere krysset daglig for å komme seg til og fra skolestedet sitt.

Dersom vi i denne omgang ser bort fra det krysset på Buktamoen som, til tross for avkjøringsfelt i begge retninger, stadig er åsted for trafikkuhell og -ulykker, er krysset på Rustahøgda ett av to gammeldagse E6-kryss i Målselv som nærmest skriker etter modernisering. På Olsborg har ulykke etter ulykke fått lov til å skje gjennom tiår uten at myndighetene har løftet en finger for å utbedre et kryss som «alle» er enig om at det må gjøres noe med, men her er det i alle fall mulig å forstå (om enn ikke akseptere) forklaringa om at de naturgitte forholdene gjør det vanskelig å gjøre noe kjapt. På Rustahøgda holder ikke denne forklaringa, og etter vårt skjønn er Vegvesenets skisserte løsning med avkjøringsfelt i begge retninger fullt ut brukbar. Men den koster 30 millioner kroner. Og de pengene «finnes ikke». Ennå.

I klartekst betyr det at det ikke vil bli gjort noe på Rustahøgda før tidligst til neste år, dersom ikke «noen» stikker hodene sammen og finner ei finansieringsløsning nå snart. «Noen» i dette tilfellet er staten (ved Vegvesenet), Troms fylkeskommune (som skoleeier) og Målselv kommune (som skoleeier og vertskapskommune), og mandag møttes dette trehodede trollet for å diskutere situasjonen. Møtet ga ingen konkret løsning på finansieringsproblematikken, men ifølge målselvordfører Nils Foshaug er ikke håpet ute av den grunn. For de tre offentlige hodene skal stikke seg sammen igjen om et par uker, og da er målet fortsatt å komme opp med ei løsning som gjør at trafikkforholdene er slik de bør være når nyskolen åpner i august. Enten som følge av at Vegvesenet finner ei løsning internt. Eller ved at én eller flere av de offentlige instansene forskotterer penger mot en garanti om framtidig bevilgning.

Og inntil det motsatte er bevist, velger vi å tro at de tre offentlige instansene sammen besitter så mye handlekraft at de får dette til. Det har gjennom flere år vært en dårlig skjult hemmelighet at en ny videregående skole på Rustahøgda skal tas i bruk høsten 2017, og da burde det i anstendighetens navn være mulig å få på plass ei trafikkløsning tilpasset dette faktumet. I tide. For slik det er nå, vil det bli kaos når et titall busser, en bukett nyutsprungne sjåfører, en armada av lærere og flere titall andre skal ta seg til og fra Rustahøgda daglig. Det har offentlige myndigheter hatt mer enn fem år til å forberede seg på, og vi forventer at de kommer opp med ei trafikal løsning som er til å leve med.

For det må ikke få skure og gå på Rustahøgda til etter at nye Bardufoss videregående skole er åpnet. De som er avhengig av å komme seg til og fra er for verdifull til det. Rett og slett.

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS