UNDERSØKELSER: Mannskaper fra Statens vegvesen foretok grunnboring mellom Buktamoen og Krogseng mandag og tirsdag. Foto: Privat
UNDERSØKELSER: Mannskaper fra Statens vegvesen foretok grunnboring mellom Buktamoen og Krogseng mandag og tirsdag. Foto: Privat

Grunnboringer viser ingen umiddelbar fare

BUKTAMOEN: Mandag og tirsdag har mannskaper fra Statens vegvesen foretatt grunnboringer på begge sider av E6 mellom Buktamoen og Krogseng.

Publisert Sist oppdatert

Så langt tyder ikke resultatet av de prøvene på at det er noen umiddelbar fare for veien som går bare ti meter fra raskanten til det nærmere 70 meter breie jordraset som gikk ut i Målselva for et par uker siden.

– Det vi ser så langt tyder ikke på noen fare for veien, sier geotekniker Johan Kristofers i Statens vegvesen.

Mannskapene boret to hull på oversiden av europaveien og to hull mellom veien og elva. Fjellgrunn ble funnet mellom 10-16 meter ned i grunnen i alle borehullene.

– Vi ser at det er sand i toppen, og sand raser ikke plutselig og uventet ut. Problemet her kan være om elva stiger og den graver ut masser, men det vil vi følge med på her i området, sier geoteknikeren.

Det kan være leire i grunnen, men de prøvene vil det enda ta litt tid å få konklusjonen fra. Geoteknikeren sier at terrenget er blitt mer gunstig etter raset med tanke på stabilitet, men at det blir viktig å følge med på vårflommen. Slik det er nå, med en vårflom på gang, vil uansett tiltak ned mot elva ikke kunne la seg gjøre nå.

– Men de første undersøkelsene gir oss ingen grunn til uro for området. Skulle nærmere undersøkelser vise noe annet, må vi ta nye beslutninger. Vi følger uansett nøye med på området, sier Johan Kristofers.

Seksjonssjef Knut Øvervoll sier at hvis det kreves strakstiltak i området, må vegvesenet se på om det er mulig å legge om europaveien midlertidig i området mens dette skjer.

– Eventuell sikring av veien krever at en omkjøringsmulighet lages, men det får vi ta hvis det blir aktuelt, sier Øvervoll.

I så fall kan det bli snakk om å legge veien opp mot området for steinbruddet like på oversiden av dagens trasé.

Powered by Labrador CMS