ØNSKER FORTGANG: Målselvordfører Bengt-Magne Luneng mener ny innfartsvei til Tromsø bør realiseres som et koronatiltak. Foto: Kari Anne Skoglund
ØNSKER FORTGANG: Målselvordfører Bengt-Magne Luneng mener ny innfartsvei til Tromsø bør realiseres som et koronatiltak. Foto: Kari Anne Skoglund

Håper koronasituasjonen skyter fart i arbeidet med ny innfartsvei til Tromsø

MÅLSELV: Statens vegvesen utreder sju alternative innfartsveier til Tromsø. Målselvordføreren mener arbeidet bør skyte fart.

Publisert Sist oppdatert

I november informerte vegvesenet om at de ville gå videre med å utrede syv av alternativene de til da hadde sett på som alternative innfartsveier til Tromsø. Utredninga de da la fram hadde fått navnet Konseptvalgutredningen for innfarter til Tromsø, og det var Samferdselsdepartementet som hadde gitt dem oppdraget. Etaten skulle i de påfølgende månedene jobbe med å beregne de samfunnsøkonomiske virkningene av de ulike alternativene, og i februar deltok målselvordfører Bengt-Magne Luneng på et møte hvor han fikk høre at de to alternativene som går igjennom Målselv og via Malangen, var de to som gir samfunnsøkonomisk gevinst. I alle fall når veien er ferdigbygd.

– Jeg tror vi har mye å vinne på å gå for ett av de to alternativene, sier han.

Koronatiltak

Han mener at dette prosjektet vil være en ypperlig måte å bidra til sysselsetting og optimisme for entreprenørbransjen. Han mener at det bør gå fortgang i prosjektet. Og det nettopp på grunn av konsekvensene av koronasituasjonen.

– Jeg vet at det skal gå prosesser som tar tid, og at det neppe vil kunne startes opp med veiarbeidet i 2020. Men det Statens vegvesen har sagt er at begge de alternativene som går igjennom Målselv har best samfunnsverdi, og jeg tenker at i den situasjonen vi er i, så vil dette være et verdifullt tiltak å komme med. Spesielt om man klarte å komme dit hen at man sier at dette skal vi gjøre. Da ville firmaene visst at her kommer det et prosjekt i milliardklassen, sier han.

Nærmere bestemt mellom 60 og 70 milliarder kroner.

Løser mange utfordringer

Alternativene målselvordføreren ivrer for er et konsept 5 og konsept 6. Konsept 5 vil gi en hovedvei fra Buktamoen via en østre korridor over Malangen til Tromsø. Det vil si brukryssing av Målselva, Nordfjorden, Balsfjorden og Ramfjorden og en lengre tunnel, med planer om innkomst på E8 vest for Olavsvern. Tilførselsveger fra Finnsnes, Bardufoss og Storsteinnes nevnes også. Konsept 6 er en hovedvei fra Buktamoen via en vestre korridor over Malangen til Tromsø. Det vil si brukryssing av Målselva, tuneller under Malangen, Rystraumen og Grindøysundet. Det vil være innkomst på Tromsøya ved Holt.

Disse alternativene via Malangen er aktuelle som ny innfartsveg til Tromsø.

– Jeg ser verdien i seg selv i å lande på et av disse alternativene. Jeg ser at vi finner svaret på en del problemstillinger som vi lokalt har ønsket å løse, sier Luneng.

Han nevner i fleng: Ei Karlstadbru som beredskapsbru over Målselva, de ulykkesbefengte kryssene på Buktamoen, Moen og Olsborg, veistandarden fra Olsborg til Minde samt resten av Målsnesveien, og oppgradering av veien over Storjord. Den siste strekninga har Forsvaret bedt fylkeskommunen om å oppgradere, da den vanskeliggjør å komme seg til Blåtind skytefelt.

– Vi får løst Forsvarets ønsker i forhold til Blåtind. Karlstadbrua, eller en ny krysning over Målselva, kan vi få løst på denne måten. Utbedring av veien ned til Målsnes, i alle fall deler av den, kan bli løst. Olsborgkrysset, hvis det ikke blir løst tidligere, kan bli løst. Og vi vil få bedre veier over Storjord for sivilbefolkninga, sier han.

Og da har han bare nevnt det som gjelder i hans kommune. Oppgraderinger i Malangen ønsker han like velkomment.

Kortere reisevei

Han påpeker at dette ikke bare vil kunne bli en alternativ innfartsvei til Tromsø, men også en alternativ utfartsvei fra den samme byen.

– Uansett trasé er det beregna at du sparer omkring 40 minutter til Tromsø, om du kjører fra Andselv. Bare det i seg selv er veldig positivt. Også for innbyggere i regionen her. De sparer enda mer fra Senja. Og omvendt. Dette vil gjøre Målselv mer attraktiv som bo- og arbeidsmarked for innbyggere i Tromsø. Jeg tenker at dette er noe man bør løfte opp og få prioritert. Jeg skal følge det opp med Statens vegvesen, og jeg vil be om at dette er et prosjekt som får prioritet i den situasjonen vi står i.

Konsept 5

Powered by Labrador CMS