Balsfjord brann og redning er ofte først ut når det smeller:

MYE VEI: Avdelingsleder og varabrannsjef Morten Nilsen med E8 bak seg. Foto: Ivar Løvland
MYE VEI: Avdelingsleder og varabrannsjef Morten Nilsen med E8 bak seg. Foto: Ivar Løvland

Har vært ute på fem ulykker på få dager

BALSFJORD: For de frivillige mannskapene i Brann og redning i Balsfjord kommune er dessverre alvorlige trafikkulykker en del av jobben. Ti mil med europavei og stadig økende tungtransport gjør at de har en krevende oppgave.

Publisert Sist oppdatert

Bare siden nyttår har brann og redning vært ute på fem trafikkulykker. Den mest tragiske med tanke på skadeomfang er ulykka ved Nordkjosbotn mandag, der en ung mann ble stygt kvestet da et vogntog fikk sleng på hengeren, og denne traff personbilen.

Og nettopp tungtransporten på veiene i Balsfjord skaper flere stygge ulykker. Avdelingsleder i Balsfjord og varabrannsjef Morten Nilsen synes å merke at mengden tunge kjøretøy på veiene bare er økende. Samtidig som det gjennom Balsfjord er lov å kjøre såkalte lange modul-vogntog både til Målselv og Tromsø fra Skibotn, er han ikke like imponert over vegvedlikeholdet som hovedveiene blir til del i den vinterlige årstiden.

- Jeg skal være forsiktig med å kritisere, men jeg stiller spørsmålstegn med de krav som Statens vegvesen setter til sine entreprenører. Det føles ikke som om vedlikeholdskravene er strenge nok, og en veghøvel eller skrape ser vi nesten ikke lenger på veiene våre, sier Morten Nilsen.

Svært glatt

Under ulykka mandag var det svært glatt på ulykkesstedet på E8. Samtidig tok det lang tid før veien ble strødd etter at ulykka var meldt og strøbil var bestilt.

- Jeg hører at entreprenørene ikke skal bruke strøsand så lenge det bare er snø, men hvis det da ikke skrapes, kjøres bare snøen ned og det blir minst like glatt som speilblank is. Vi kan ikke ha samme krav til vintervedlikehold på våre veier som det er på Ring 3 i Oslo. Det blir helt feil, sier Morten Nilsen.

Fire minutter

Han er sammen med brannmester Kai Storbakk de eneste fast ansatte ved avdeling for brann og redning i Balsfjord kommune. Foruten dem skal de ha 14 mann ansatt i ei 1 prosents stor stilling. Dette er frivillige mannskaper som på dagtid har ei responstid som er maksimalt fire minutter unna brannstasjonen på Storsteinnes. Samtidig har de tatt alle kurs som kreves for å være brannkonstabel.

- Hos oss er vi heldige og alle har fagbrev, men vi er to mann mindre enn vi skal være ved avdelinga, sier Morten Nilsen.

Avdelingsleder og varabrannsjef Morten Nilsen med E8 bak seg.

Han håper de får besatt de siste stillingen snarest. Brann og redning har også fem ansatte i halv stilling i en bistasjon på Meistervik.

- Det er en viktig og helt nødvendig stasjon for oss, sier Morten Nilsen.

Trenger ny stasjon

Han roser sine ansatte for å være dyktige og pålitelige i det frivillige brann- og redningsarbeidet, men håper samtidig at ikke politikerne i kommunen tar ordninga for gitt.

- Politikerne våre må skjønne hvilken jobb som gjøres av mannskapene våre, og de oppgavene vi har, sier Morten Nilsen.

I så måte håper han at kommunen går inn for å bygge den nye brannstasjonen som er under utredning. Det er flere krav fra arbeidstilsynet som gjør at en ny brannstasjon utredes. I dag er det kjemiske krav og skille mellom ren og skitten sone som er av de mest alvorlige kravene som Balsfjord-lokalene i kjelleren av rådhuset stryker på.

- Vi er også prisgitt at de ansatte har arbeidsgivere som lar sine ansatte være med i brann og redning. Det har vi i Balsfjord, og de skal også ha ros, sier Morten Nilsen.

Tungtrafikk

Brann og redning på Storsteinnes har rundt åtte mil til alle ytterpunktene i kommunen. Totalt har de ti mil europavei rundt seg på E6 og E8. I tillegg kommer alle milene med kommunale og fylkeskommunale veier. Avdelingsleder Nilsen forklarer at hovedtyngden av henvendelsene deres er relatert til trafikkulykker. I fjor hadde de 150 hendelser de rykket ut på. Ti av dem var alvorlige trafikkulykker. Det er også snittet de siste årene.

Mange oppdrag på alvorlige bilulykker preger dessverre statistikken til Balsfjord brann og redning.

- Det vi opplever med så mange mil hovedvei i kommunen er at det er mange høyenergiulykker med tanke på fart og kjøretøyenes vekt og størrelse. Balsfjord er en logistikk-kommune med mye industri, og det fører til stor tungtransport på veiene våre. Før var Lavangsdalen verst, men nå er tyngdepunktet med tanke på ulykker flyttet til strekninga fra Laksvatn og til Nordkjosbotn. Fra Tømmerelv til Nordkjosbotn er ulykkene gjerne mindre i omfang, sier Morten Nilsen.

Godt samarbeid

80 prosent av brann og redning sine oppdrag i fjor var redning. Ofte er brann og redning blant de første på ulykkesstedet, sammen med ambulansebiler. Det samarbeidet som redningsetatene og politiet har, roses av Nilsen:

- Vi vet ofte hva vi kommer til av ulykker før vi er der, og kan forberede oss på hva som venter. Samtidig spiller vi på hverandre etterpå når vi de-brifer, i tillegg til kollegastøtte internt, sier Morten Nilsen.

At Balsfjord brann og redning ofte roses av Brannskolen på Evenes for det arbeidet de ansatte utfører, gleder varabrannsjefen.

- Vi har heldigvis dyktige folk her, men det trenger vi også, sier Morten Nilsen.

Powered by Labrador CMS