SNART BYGGESTART: I dette krysset på E6 i Heggelia skal etter alt å dømme Målselv Maskin & Transport AS bygge ei rundkjøring på oppdrag fra Forsvarsbygg og Statens vegvesen. Maskinentreprenøren fra Rossvoll leverte det laveste av fire tilbud på prosjektet. Foto: MORTEN KASBERGSEN
SNART BYGGESTART: I dette krysset på E6 i Heggelia skal etter alt å dømme Målselv Maskin & Transport AS bygge ei rundkjøring på oppdrag fra Forsvarsbygg og Statens vegvesen. Maskinentreprenøren fra Rossvoll leverte det laveste av fire tilbud på prosjektet. Foto: MORTEN KASBERGSEN

Heggelia-kontrakt til Målselv-firma

BARDUFOSS: Målselv Maskin & Transport AS ligger an til å få kontrakten på bygginga av rundkjøringa i Heggelia. Kontrakten vil ha en verdi på om lag 27 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Forsvarsbygg fikk inn fire tilbud på bygginga av rundkjøringa på E6. Målselv Maskin var billigste tilbyder, og Forsvarsbygg har intensjon om å inngå kontrakt med den lokale maskinentreprenøren om ikke så lenge.

– De øvrige tilbyderne har frist til fredag 29. september med å komme med eventuelle klager på tildelinga. Så langt har vi ikke mottatt noen klager, forteller prosjektleder Knut Helge Grimstad i Forsvarsbygg.

De øvrige tilbyderne var ONOS AS fra Målselv, Norvald Jørgensen AS fra Lenvik og Thore Magnussen og Sønn AS fra Lofoten. Det dyreste tilbudet var over dobbelt så dyrt som tilbudet til Målselv Maskin.

Spleiselag

Bakgrunnen for at det skal bygges ei rundkjøring på E6 mellom Spar-butikken og Circle K-stasjonen i Heggelia, er utbyggingene som er gjort i Bardufoss leir. I den forbindelse krevde både Statens vegvesen og Målselv kommune at det nåværende krysset mellom E6 og Kapellveien blir utbedret. Løsninga partene landet på var å bygge ei rundkjøring med ei ny avkjøring til Kapellveien.

– Statens vegvesen har vært sterkt inne i bildet ved valg av løsning. De er også en medspiller i hele prosjektet, sier prosjektleder Grimstad.

Forsvarsbygg betaler 60 prosent av kostnadene med prosjektet, mens Vegvesenet betaler 40 prosent. I tillegg til rundkjøringa skal det etableres grøntareal i området hvor den nåværende avkjøringa til Kapellveien ligger, og det må bygges ei ny innkjøring til Heggelia leir.

– Rundkjøringa kommer så nært den nåværende innkjøringa til leiren at vi må legge om hele veien. Det er en del av de tingene som Forsvarsbygg må ta hele kostnaden på, beretter prosjektlederen.

Ferdig om ett år

En stor del av arbeidet kommer til å gå på omlegging av infrastruktur i bakken. Det ligger mye i bakken som blir berørt i det området hvor rundkjøringa skal bygges. Blant annet må vannledninger, elektriske kabler og telekabler flyttes.

– Det vil være opp til entreprenøren når det blir oppstart, men trafikken på E6 kommer ikke til å bli berørt i høst. Vi antar at Målselv Maskin starter opp i høst med omlegging av infrastrukturen i bakken. Trafikken på Kapellveien vil nok derfor bli berørt i høst, sier Knut Helge Grimstad.

Han forsikrer at de vil finne gode løsninger som gjør at trafikantene blir minst mulig berørt av byggearbeidene. Arbeidene på selve rundkjøringa vil neppe starte opp før til våren. Det er noe Forsvarsbygg vil ha dialog med Målselv Maskin om. Alt skal være ferdigstilt om nesten nøyaktig ett år. Ferdigstillelsesdato er satt til 25. september 2018.

– Det kommer til å bli ei veldig god trafikkløsning når alt er ferdig. Rundkjøringa vil få en helt annen kapasitet enn krysset har i dag, avslutter prosjektlederen.

Powered by Labrador CMS