Heisen er i stykker …

Knut Aasgaard fra Bardu. Foto: Knut Solnes
Knut Aasgaard fra Bardu. Foto: Knut Solnes

… sto det på et håndskrevet A4 ark festet på heisdøra, på heisen til 2.etasje på Coop EXTRA på Setermoen, en dag i begynnelsen av november i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Vel, tenkte jeg, heisen har vært i stykker før, og da tok det bare et par dager å reparere den.

Et par dager ble til uker. Ryktene gikk at den 1. Desember ville den være

Klar. Det var visstnok et styringskort som var gått i stykker, og som måtte spesialbestilles.

Dette var samme tid som ominnredningen av butikk lokalet nærmest skapte kaos hos kundene. En så var det en heis som ikke ville frakte kunder opp til de butikkene, som dessverre ikke ga kjøpeutbytte.

Da var det bare å ta i bruk rulletrappen.

Men ikke for oss som sitter i rullestol.

Det var en vareheis. Innerst i lokalet, men adgang kun for ansatte.

I dag skriver vi 15. Januar, og heisen er enda ikke reparert.

Det finurlige er at omkring 1. Desember ble det plassert et skap foran heisen i 1. etasje, som skjulte hele installasjonen. Det var vel fordi vi skulle glemme at heisen ikke virket, og ikke ergret oss over det. For sure kunder er ikke bra for omsetningen.

En orientering kunne man ha laget. På en plakat skrevet at : «vi beklager osv» og forklart hvorfor heisen er stengt.

Hadde det bare vært oss i rullestol som var berørt av dette, vi er jo en liten gruppe og da hadde det vel ikke vært så farlig.

Men det er mange flere som er berørt. De som bruker rullator, krykker, de som er dårlig til beins, eldre mennesker, barnevogner, små barn, og alle de som av en eller annen grunn ikke tør bruke rulletrappa.

Jeg synes at Coop EXTRA viser en holdning som grenser mot arroganse. Hvis det er riktig at det er et kretskort som mangler, burde man ha satt himmel og jord i bevegelse for å få kortet så fort som mulig.

Det nyter ikke å skylde på at det er Coop Nord ord som står for utbyggingen. Her må det tas action med det samme. Det minste man kan gjøre er å lage en skikkelig orientering om hva som skjer i lokalene, og gjerne ta med det arbeidet som skjer utenfor bygningen.

Ditt er mitt, burde passe her.

Jeg avslutter med å fortelle om min erfaring med vareheisen. Jeg trillet inn i butikken en dag og spurte en betjening jeg kjente om jeg kunne bruke vare heisen. Han fulgte meg til heisen og forklarte hvordan jeg skulle komme videre. Vi trillet inn i heisen og han forklarte hvilke knapper jeg skulle bruke.

Jeg brukte vareheisen nesten hver dag, og det var et alternativ som kunne vært brukt av flere dersom jeg hadde kunnet få organisere bruken.

En dag hadde jeg litt problem å få lukket døra etter meg da jeg manøvrerte ut av heisen. Da kom de en voksen betjening bort til meg, så skarpt på meg og spurte hva jeg gjorde her. Han så at jeg nettopp hadde kommet ut av heisen Jeg hadde ingenting her å gjøre. Han var skarp i stemmen og var ikke interessert i å høre hva jeg hadde å si. Han betvilte at jeg hadde fått tillatelse. Vareheisen er kun for varer og ikke for personell.

Jeg beklaget, og trillet hastig ut gjennom butikken.

Ditt er ikke mitt!

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS