Nedre og Øvre Bardu gjennomførte Unicef-runden:

ULIKE AKTIVITETER: Det var flere hinder man kunne boltre seg i ute i løypa ved Nedre Bardu skole. Her er det Julie og Anna Marie som har det gøy i Zipline Foto: Kari Anne Skoglund
ULIKE AKTIVITETER: Det var flere hinder man kunne boltre seg i ute i løypa ved Nedre Bardu skole. Her er det Julie og Anna Marie som har det gøy i Zipline Foto: Kari Anne Skoglund

Henrik og Farhan løp for utdanning i Mali

NEDRE BARDU: Syvendeklassingene løp 11 Unicef-runder hver. Dermed tjente Henrik og Farhan alene over tusen kroner for skolegang for elever i Mali.

Publisert Sist oppdatert

De to grendeskolene i Øvre og Nedre Bardu bruker årlig å arrangere en felles grendeskoledag. Annahvert år samles de i Øvre Bardu, og annahvert år samles de i Nedre Bardu. I år var det sistnevnte skole som var vertskap for grendeskoledagen, og det skjedde på torsdag. I år starta de dagen med en aktivitet de ikke har vært med på før. Aktiviteten fremma fysisk helse, og gjorde at elevene kom seg ut og holdt seg i aktivitet. På samme tid støtta de en god sak, nemlig Unicef-runden. På denne aktivitetsdagen skulle elevene tilbakelegge så mange runder de klarte på ei viss tid, og for hver runde skal en pengesum gå til elever i det afrikanske landet Mali sin skolegang. Da syvendeklassingen Henrik, som går på Nedre Bardu skole, var ferdig med sin tiende runde, bestemte han seg egentlig for å gi seg.

– OK, men jeg tar en runde til. Jeg tror det akkurat et tid no, sier kompisen og syvendeklassing fra Øvre Bardu skole, Farhan.

Tjente over tusen

De to hadde løpt sammen i nesten 45 minutter. De hadde motivert hverandre til å holde tempoet opp og å ikke gi opp. Da Farhan la ut på sin 11. runde, kunne ikke Henrik være dårligere.

– Vent litt, jeg blir med, sier han.

Lærerne sto ved ulike poster i løypa, og heia på elevene. Det ga dem god motivasjon.

Det var satt av 45 minutter at grendeskoledagen til UNICEF-runden. Elevene skulle løpe en runde på omkring 800 meter så minst en gang, og gjerne så mange ganger de klarte. I forkant hadde skolen fått inn penger fra kommunen og lokale sponsorer, nettopp for at elevene skulle kunne løpe til inntekt for barn i Malis utdanning. Foreldre og foresatte kunne også i ettertid gi en pengesum for sin elev per runde. Bardu kommune hadde lovt å sponse hver runde med 50 kroner. Farhan og Henrik løp inn til sammen minst 1100 kroner.

– Det var det som var motivasjonen. Det var det som gjorde at jeg satte meg mål om å løpe mange runder, som nesten er ei mil, og det ga motivasjon når det begynte å bli tungt. Det at vi løp for skolegang for andre barn, er kjempebra, sier Farhan.

– Det gjorde at jeg klarte å gi litt ekstra, sier Henrik.

Mange holdt høyt temp i løpet, mens andre etter hvert gikk. Begge deler var lov, det å gjennomføre var viktigere enn tempoet.

Drahjelp av hverandre

Farhan forteller at han hadde satt seg som mål å løpe ti runder. Henrik hadde et mål om 20.

– Men på den avsatte tida ble det altfor ambisiøst. Men jeg er fornøyd med å ha klart 11 på 45 minutter, sier Henrik.

Her runder Henrik og Farhan av den ellevte og siste runden.

– Jeg klart mer enn jeg hadde trodd jeg kom til å klare, så jeg er kjempefornøyd. Jeg er spesielt fornøyd med å ha klart mer enn målet mitt i og med at pengene går til en god sak, forteller Farhan.

De legger ikke skjul på at de er stolte over egen prestasjon, og at det var godt at de var to som løp sammen. De to kjenner hverandre etter å ha vært på leirskole sammen, og de har spilt fotball sammen.

– Det er godt å komme i mål, og jeg tror ikke jeg ville klart 11 runder uten Henrik, sier Farhan.

– Jeg er helt enig, sier kompisen.

Isak (foran) fortalte at leggmuskelen var gått fra å være slapp som fiskeboller til sterk som stål i løpet av Unicef-runden.

Til sammen 370 runder

Ifølge Unicef er 36 prosent av barn mellom syv og 12 år Mali helt uten skolegang. Organisasjonen jobber sammen med samarbeidspartnere og myndigheter i det vestafrikanske landet om å øke kvaliteten og tilgangen på skolegang for barn og unge. Ett sett med skoleutstyr for ett år i tre måneder koster 43 kroner, mens ett års undervisning for et barn som mangler skolegang koster 2640. For pengene alene som Henrik og Farhan løp inn, kan en elev få nesten et halvt års skolegang.

Det var flere hinder man kunne boltre seg i ute i løypa ved Nedre Bardu skole. Her er det Julie og Anna Marie som har det gøy i Zipline

De nesten 90 elevene på de to grendeskolene i Bardu tilbakela til sammen 370 runder. Skolen har oppretta en Spleis-konto med navnet «Nedre Bardu skole støtter UNICEF-runden».

– Hvis noen vil støtte vår aksjon for Unicef og Mali så kan de gå inn på den, sier rektor Vanja Bjørnsen Hovde.

Noen la inn noen ekstra utfordringer i løpet av løpet. Her er det Kaja som tester en av hinderbanene.

Unicef-runden er et prosjekt alle skoler kan delta på, og de kan ha aktivitetsdagen når som helst på året. I fjor deltok totalt 25 000 elever, og de samla inn 2,5 millioner kroner.

Mina prøver seg i en hinderbane hvor armmusklene får kjørt seg. Hun ble passa og heia på av medelev Margrete og lærer Cicilie Nydal.

Powered by Labrador CMS