ROSER DE ANSATTE: Avdelingsleder Trine Lise Westgård i hjemmesykepleien roser de ansatte som sørger for å være tilgjengelige for brukere, familie og andre pårørende.
ROSER DE ANSATTE: Avdelingsleder Trine Lise Westgård i hjemmesykepleien roser de ansatte som sørger for å være tilgjengelige for brukere, familie og andre pårørende.

Hjemmehjelpa best på service i Målselv

MÅLSELV: Ifølge Forbrukerrådets kommunetester er Målselv nest best i fylket på service og informasjon. Hjemmehjelpa trekker opp kommunens gjennomsnitt.

Publisert Sist oppdatert

Siden 2005 har Forbrukerrådet utført kommunetester av alle landets kommuner. Kommunene er testet innenfor sju tjenestesektorer med opp til 16 underkategorier. Ved hjelp av åtte tester, har Forbrukerrådet gitt poeng fra 0 til 100 med henblikk på serviceytelse og informasjon. Forbrukerrådet kaller metoden for «mystery calling, mystery mailing og nettsjekk». Testmedarbeiderne har utgitt seg for å være privatpersoner, og har henvendt seg til alle kommunene i Norge på epost, telefon og via nettsidene til kommunene. I Troms er det bare Tromsø som når høyere opp enn Målselv med å yte informasjon og service. Målselv har et gjennomsnitt på 60.9 poeng, noe som plasserer kommunen på andreplass i fylket og på 104. plass på landsbasis.

Pleie og omsorg best

De syv kategoriene som er sett på er barn og skole, tekniske tjenester, sosiale tjenester, pleie og omsorg, helse, fritid og kultur, og informasjonstjenester. I Målselv er det pleie og omsorg som skårer høyest med 85 poeng. Underkategorien sykehjem skårer 66 poeng, mens hjemmehjelpa skårer hele 91 poeng. Avdelingsleder i hjemmesykepleien, Trine Lise Westgård, er fornøyd med at de har skåret høyt på testen.

– Jeg er veldig glad for det, og for at jeg har veldig flotte ansatte som strekker seg langt for å yte gode tjenester, sier Westgård.

Hun forklarer at de har fokus på å være lett tilgjengelige for brukere, så vel som familie, pårørende og andre som skulle ha behov for å kontakte dem.

– Vi kan nåes på telefon døgnet rundt, og vi prøver å bistå der vi kan og strekke oss for at de får den hjelpa de har behov for. Det er viktig at vi er tilgjengelige, slik at folk når oss når de har bruk for oss, sier Westgård.

Fritid og kultur skårer dårligst med 47 poeng, mens informasjonstjenester ligger tett oppunder med 48 poeng. Bardu kommune havner på fjerdeplass i fylket med et gjennomsnitt på 55,1 poeng. På landsbasis havner de på 224. plass. I motsetning til Målselv, skårer fritid og kultur høyest i Bardu, med 77 poeng.

Powered by Labrador CMS