Hva med helikopter på Bardufoss flystasjon?

NH90: Odd-A Larsen i Målselv Sp skriver om NH90 på Bardufoss. Arkivfoto: Terje Tverås
NH90: Odd-A Larsen i Målselv Sp skriver om NH90 på Bardufoss. Arkivfoto: Terje Tverås

I mange år har noen forsøkt å denne legge ned- og/eller flytte alle operative ressurser på stasjonen sørover, noe man lyktes bra med så langt.

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Avisa Nye Troms har et stort oppslag om dette 11. januar, om en sak som har vært kjent som de indre sirkler, og ble presentert som førjulspresang for Bardufoss-miljøet.

Nok en gang ser det ut som vi her i Målselv-/Troms-/nord må ta bladet fra munnen, og engasjerer oss seriøst, på høyeste politiske nivå, for å redde denne forsvarets felles flystasjon. For det er nettopp det den er, Forsvarets, - ikke bare Luftforsvarets. Våre alliertes stabile og rutinemessige bruk av flystasjon viser viktigheten Nato & våre allierte ser i denne.

Så langt i helikopterdebatten & Bardufoss, har man konsentrert seg om Bell412 & 339 skv. Nå må man ha flere tanker i hodet samtidig.

I mange år har noen forsøkt å denne legge ned- og/eller flytte alle operative ressurser på stasjonen sørover, noe man lyktes bra med så langt. 339 skv er som kjent forlatt stasjonen, og nå ønsker man å legge ned/flytte 337 skv også. Dette ved å flytte alle NH90 til Bergen, og legges disse under 334 skv/Fregatt skv.

Bardufoss flystasjon har i flere ti-år hatt trange kår. Unntatt de få åra denne var Hovedflystasjonen, og de få ukene den var Hovedbase for helikopter. Den satsning som nå Kongsberg (KAMS) gjør på Bardufoss, for nettopp drive vedlikehold av våre maritime helikopter, er også i fare. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at de vil kunne snu på femøringen, hvis de ser at de er på feil sted. Dette vil med stor sannsynlighet igjen går utover den flyteknikere utdanningssatsingen, som er i startgropa på Bardufoss.

Kystvakten er på veg opp i knestående mtp helikopterbruk, men nå holder de igjen å bli grisetaklet av Ring 3 miljøet, før de har rukket å bli skadefri..

Nye redningshelikoptre til Troms

Store deler av Infrastruktur og organisasjon for helikopter er på plass på Bardufoss. Dette i motsetning til i Tromsø, og KAMS er alt nevnt. Er muligens derfor man ikke har gjennomført en seriøs analyse mtp valg av lokalisering av nye redningshelikopterbase i Troms; Bardufoss virket å være naturlige valg. Organisasjonen var på plass for å ta imot disse.

Nå vi man altså opprette en ny luftforsvarsbase i regionen, hvor vi har 3-4 fra før, hvorav en av dem, Andøya flystasjon. Ytterst ute på kysten, skal den nå videreføres, med masse ledig infrastruktur, - og som alt nevnt, og burde være selvskreven, - den Maritim helikopterving Bardufoss, med drift og tung vedlikeholdsorganisasjon for nettopp helikopter.

At ingen disse to ikke triumfer valget en ny sprengt sivil lufthavn som Langnes, er rett og slett utrolig!? Uten helt sammenligning ellers; I Andøya/Evenes saken kunne man ikke drifte to så nærme hverandre.

SÅ, nå er det viktig at politikere og tillitsvalgte på alle nivå engasjere seg, eller kan Bardufoss igjen tape en helikopterkamp..

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS