Hva nå, Bakke-Jensen?

Foto: Mats Grimsæth / Forsvarets Medisenter
Foto: Mats Grimsæth / Forsvarets Medisenter

«Nedlegging av 139 luftving og flytting av hovedbasefunksjonene til Rygge har vært en medvirkende årsak til et heller bedrøvelig resultat for NH90.»

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Riksrevisjonens undersøkelse av anskaffelsen og innfasingen av maritime helikoptre til Forsvaret (NH90) har funnet at det er svikt i ledelse, utilstrekkelig med reservedeler, mangel på investeringer i vedlikeholdsdokker og mangel på personell i vedlikeholdsorganisasjonen.

Etter forsvarssjef Sverre Diesens anbefaling ble Bardufoss flystasjon hovedbase for den fremtidige helikopterstrukturen for å konsentrere Forsvarets virksomhet og tilrettelegge for rasjonelt mottak av nye og viktige strukturelementer som NH90. Visste ikke Bakke-Jensen og riksrevisor dette?

Administrasjonsbygg og operasjonssenter på 3000 m2 ble bygget for alle helikopterskvadroner. En vedlikeholdshangar på 6000 m2 ble bygget for NH90 samtidig som en annen hangar ble tilpasset. To andre hangarer med kontorer og verksteder ble tilpasset for Bell 412. På fem år ble hovedbasen bygget med en helikopteroppstillingsplass på 26 000 m2, men organisatorisk ble aldri det nødvendige personell for drift og vedlikehold tilsatt.

Tilsvarende helikopterbase med ny og oppgradert operativ og teknisk infrastruktur eksisterer ingen andre steder i landet.

Stortingets, Regjeringens, Forsvarsdepartementets og Luftforsvarets behandling av hovedbasen for helikopter på Bardufoss med for få årsverk, nedlegging av 139 luftving og flytting av hovedbasefunksjonene til Rygge har vært en medvirkende årsak til et heller bedrøvelig resultat for NH90. For øvrig har jeg stilt spørsmål til forsvarsministeren om hvilke utredninger som ligger til grunn for flytting av hovedbasefunksjonene fra Bardufoss til Rygge, uten å få svar på dette.

Hva nå med hovedbasen for Forsvarets helikoptre, Bakke-Jensen?

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS