Hvilket ansvar tar Balsfjord kommune for krisen i skolen etter lærerstreiken?

Illustrasjonsfoto: Berit Roald/NTB
Illustrasjonsfoto: Berit Roald/NTB

I skrivende stund er konflikten mellom Kommunenes Sentralforbund (KS) og de tre lærerorganisasjonene Norsk lektorlag, Skolenes landsforbund og Utdanningsforbundet nettopp avsluttet med tvungen lønnsnemd etter 15 uker med streik.

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Det er den lengste lærerstreiken noensinne og over 8.000 lærere har vært i streik. I Balsfjord kommune ble ingen lærere tatt ut i streik, og det skal vi nok alle være glade for. Men grunnen til at lærerorganisasjonene streiket er absolutt gjeldende også i Balsfjord. Spørsmålet er om kommunen, som øverste ansvarlige for skoledrifta, innser dette og har tenkt å gjøre noe med det?

Den 22. september ble tilstandsrapporten om Balsfjord-skolen lagt frem for kommunestyret. Her fremgår det bl.a. at det i Balsfjord-skolen foregår dobbelt så mye spesialundervisning som landsgjennomsnittet, at mobbetallene på mellomtrinnet er skyhøye og at det på nasjonale prøver skåres under landsgjennomsnittet, over flere år. Ifølge Nye Troms reagerer Ap’s representant Odd Ronald Nilsen med å si at han håper det ikke er inkompetente lærerkrefter som er årsaken til dette, mens ordfører Gunda Johansen (Ap) spør om det kan være slik at kommunen har så kompetente lærerkrefter at de tidlig ser behovet og melder dette inn til PPT.

Vi har ikke «inkompetente lærerkrefter», som er et ordvalg Nilsen selv får stå ansvarlig for, men vi har for få fagutdannede pedagoger og for mange er ufaglærte i lærerstillinger. Balsfjord kommune har store utfordringer med å rekruttere utdannede lærere. Én av fem som jobber som lærere i Norge har ikke godkjent utdanning, og bruken av ufaglærte i Balsfjord-skolen ligger på samme nivå. Disse ufaglærte er ikke inkompetente. De er tvert imot folk skolen ikke hadde klart seg uten for å få hjulene til å gå rundt. Men de er ikke faglærte, med den teoretiske ballasten som skal til for å utvikle og kontinuerlig forbedre skolen i et sterkt profesjonsfellesskap, som skal ivareta elevenes behov og rettigheter. De er ofte unge og dyktige folk som vi gjerne skulle fått tilbake i skolen etter endt lærerutdannelse. En 5-årig utdannelse innenfor skolevesenet er imidlertid ikke interessant nok når lønna er mye høyere i andre stillinger. Balsfjord konkurrerer, og taper, mot attraktive nabokommuner som kan tilby mye høyere tillegg og reduksjon i studielån og gjeld.

Hvorfor skal en nyutdannet lærer velge å bosette seg i Balsfjord? Hva gjør Balsfjord kommune for å bøte på rekrutteringsproblemet i skolen? Stiller de seg bak KS’ og benekter at det eksisterer?Ordførerens utsagn kan i første omgang se ut som en støtte til lærerne, men kan på bakgrunn av tilstandsrapporten etter vårt syn ikke ses på som annet enn et forsøk på å glatte over utfordringene i skolen. Når det er få faglærte lærere i skolen blir det ofte de svakeste elevene som må betale den høyeste prisen. Den faglærte pedagogen står ofte alene igjen i klasserommet med ansvar for hele gruppa, inkludert elever som trenger spesialundervisning, eller spesialundervisninga overlates til en ufaglært. I verste fall er dette en tilfeldig vikar uten innsyn i elevens utfordringer.

Hva gjør Balsfjord kommune for å sørge for at vi har nok utdannede lærere i skolen? Stiller de seg bak KS’ holdning om at hvis noen skal få mer må andre få mindre, og at dette bør være lærerne? De skremmende høye mobbetallene burde også gi seg utslag i konkrete tiltak fra skoleeier, dvs. Balsfjord kommune, og ikke bare bli sett på med bekymring. Å skape trygge rammer med forutsigbarhet og et godt læringsmiljø for hver enkelt er ikke en jobb alle og enhver kan gjøre. Lærerne har dette som en del av utdannelsen sin, og gjennom erfaring og kontinuerlig arbeid med klasseledelse og miljøskapende arbeid blir dette noe av det en lærer skal være best på. Det motsatte vil ofte resultere i utrygghet, lite læring og økt mobbing og mistrivsel. En erfaren lærer i et profesjonelt kollegium kan jobbe systematisk med dette. Balsfjord kommune har imidlertid lagt seg på lavest tillatte godtgjørelse for å jobbe som kontaktlærer, som er de som ofte får et særskilt ansvar for denne jobbinga. Er det på denne måten kommunen tror de skaffer seg de beste folka? De erfarne lærerne og de med lengst utdanning ble i årets oppgjør stilt aller bakerst i køa. De forsvinner dermed ut av klasserommene, ut av skolen og over i andre yrker der utdanninga og erfaringa deres gir mer økonomisk uttelling og blir mer verdsatt.

Hva gjør Balsfjord kommune for å beholde de erfarne lærerne i skolen? Stiller de seg bak KS’ holdning om at lærerne er en gruppe som tjener godt nok fra før og derfor skal få mindre enn andre for sjette år på rad?

Tilsvar

Ordfører i Balsfjord, Gunda Johansen, ble bedt om å komme med tilsvar til dette debattinnlegget. Hun skriver dette:

"Må bare presisere at jeg rett og slett mente at vi har dyktige lærere som ser elevenes behov. Det var ikke ment som å dekke over noe".

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS