UAVKLART DRIFTSMODELL: Det vil fortsatt gå en del måneder før det blir avklart om Forsvaret fortsatt skal drifte Bardufoss lufthavn. Bildet viser et Orion-fly fra 333 skvadron på Andøya under flystevnet på Bardufoss i juni 2013.
UAVKLART DRIFTSMODELL: Det vil fortsatt gå en del måneder før det blir avklart om Forsvaret fortsatt skal drifte Bardufoss lufthavn. Bildet viser et Orion-fly fra 333 skvadron på Andøya under flystevnet på Bardufoss i juni 2013.

Ikke flyplassavklaring i år

MÅLSELV: Det vil ikke komme noen avklaring om flyplassdrifta på Bardufoss før jul.

Publisert Sist oppdatert

Det opplyser statssekretær Øy­stein Bø i Forsvarsdeparte­mentet. Ifølge han vil Forsvars­departementet og Samferdsels­departementet i desember kun­ne si mer om den videre saksgangen vedrørende hvem som skal drifte flyplassen på Bardu­foss.

«Når det gjelder vurdering av modell for framtidig flyplassdrift på Bardufoss, arbeider Forsvars­departementet og Samferdsels­departementet med å vurdere om det er formålstjenlig å overføre ansvaret for flyplassdrifta fra Forsvaret til Avinor AS. Departementene tar sikte på å kunne gi en avklaring på videre prosess innen desember 2014», skriver statssekretæren i en epost til Nye Troms.

Torsdag ble det kjent at ansvaret for flyplassdrifta på Bodø lufthavn skal overføres fra Forsvaret til Avinor innen 1. august 2016. Årsaken til det er stortingsvedtaket fra 2012 om at det skal etableres én hovedbase for kampfly på Ørland, og at Bodø hovedflystasjon legges ned.

Grundig planprosess

Sist lørdag skrev Nye Troms at Forsvarsbygg har brukt 15 millioner kroner på å klargjøre tomta til den nye brannstasjonen på Bardufoss. Til tross for det har Avinor gitt uttrykk for at stasjonen må bygges mye nærmere Forsvarets godsterminal på lufthavna. Dermed blir det tidligst byggestart på brannsta­sjonen i 2015.

På spørsmål om Forsvars­departementet føler at Avinor bruker brannstasjonen som et pressmiddel for at Forsvaret fortsatt skal drifte Bardufoss lufthavn, svarer Øystein Bø:

«Det er bra at Avinor bidrar til å belyse ulike sider av saken, slik at departementet kan ta beslutninger ut fra helhetlige betraktninger.»

Statssekretæren viser til at det har vært gjennomført en grundig planprosess for å få plass til en ny brannstasjon. En prosess hvor også Avinor har vært involvert. Dersom Avinor skal overta driftsansvaret for flyplassen, mener Bø det er naturlig at de har konstruktive innspill til plasseringa av en ny brannstasjon ut fra hva de mener vil være optimalt i forhold til en framtidig driftsløsning.

«Forsvarsbygg har tilskrevet Forsvarsdepartementet og angitt at kostnaden for brannstasjonen vil bli høyere enn tidligere anslått. Saken er til vurdering i departementet», skriver Bø.

Powered by Labrador CMS