HODEPINE: Det er ikke funnet penger til å gjøre noe med hodepina Brandvollbakken i Nasjonal transportplan for perioden 2022–2033. Foto: Marius Mikalsen (arkiv)
HODEPINE: Det er ikke funnet penger til å gjøre noe med hodepina Brandvollbakken i Nasjonal transportplan for perioden 2022–2033. Foto: Marius Mikalsen (arkiv)

Ingen overraskelser i transportplanen – bare Brandvollbakken-skuffelse

MÅLSELV: Nasjonal Transportplan 2022-2033 ble fredag lagt fram, og det er i denne perioden ikke funnet penger til å gjøre noe med hodepina Brandvollbakken.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen la 19. mars fram Nasjonal transportplan 2022–2033 (NTP). I planen er det lagt til grunn 1.200 milliarder kroner til å drifte, vedlikeholde og utvikle et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Dette skal gå til tiltak over hele landet. Oversikten over tiltakene i Troms og Finnmark fylke inneholder ingen overraskelser etter lekkasjene de siste ukene.

Men alle de som hadde håpet at det skulle være en skjerv til overs til å gjøre noe med Brandvollbakken, ble skuffet.

Hodepine hver vinter

Brandvollbakken er – ifølge ett av våre intervju-objekter – en hodepine hver vinter. Hele vinteren. Og det har vært lansert mange forslag til å dempe denne hodepina: En midlertidig – og flyttbar – tunnel, en ny vei ved siden av som vogntog kan peiles inn i, samt flytting av skilt med advarsel om stigninga som kommer og etablering av en kjettingplass.

Alle disse idéene koster imidlertid penger, og i NTP er det ikke satt av en eneste krone til Brandvollbakken.

Her er de tiltakene i Troms og Finnmark det er funnet plass til i NTP:

E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt, Lødingen, Evenes, Sortland, Harstad, Kvæfjord og Tjeldsund kommuner i Nordland og Troms og Finnmark fylkeskommuner:

Det skal bygges 82 km ny tofelts vei. 27 km av dette er i tunneler. Prosjektet vil korte inn strekningen mellom Tjeldsund bru og Gullesfjordbotn med om lag 30 km. Reisetiden reduseres med 39 minutter. Veien skal bygges ut som et offentlig-privat samarbeid (OPS-prosjekt), og det legges til grunn et kostnadsanslag på 9,2 mrd. kr. Det er prioritert oppstart med et statlig bidrag på om lag 5 milliarder kroner i første seksårsperiode. I tillegg kommer bidrag fra bompenger.

E8 Sørbotn–Laukslett, Tromsø kommune

Det skal bygges en ny vei som er kortere og mer trafikksikker enn dagens vei. E8 er innfartsåren mot Tromsø, og det er mange ulykker på strekningen. Ny vei på vestsiden av Ramfjorden, vil gi et bedre miljø for de som bor langs dagens strekning. Prosjektet skal koste om lag 2 milliarder kroner. Det er prioritert oppstart og fullfinansiering i første seksårsperiode.

E8 Flyplasstunnelen, Tromsø kommune

Prosjektet er en del av Bypakke Tenk Tromsø. Det skal bygges tunnel mellom Breivika og Langnes. Det vil også bygges veier mellom tunnelen og kryss og veier inn mot den nye tunnelen. Kostnadsanslaget for prosjektet er 1,8 milliarder kroner. Det prioritert oppstart i første seksårsperiode med et statlig bidrag på 50 millioner kroner. I tillegg kommer bompenger.

E6 Nordkjosbotn–Hatteng, Balsfjord og Storjord kommuner

Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje. Det legges opp til å gjøre tiltak som sørger for en bedre og mer trafikksikker vei, spesielt for næringstransporten. Gjøre veien bredere, rette ut svinger og forsterke veiens bæreevne er eksempler på aktuelle tiltak. Nye Veier har ikke beregnet kostnadene for strekningen, men tidligere kostnadsanslag gjort av Statens vegvesen, ligger på om lag 1,8 milliarder kroner. I tråd med Nye Veiers mandat vil det være opp til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt.

E6 Olderdalen–Langslett, Kåfjord og Nordreisa kommuner

Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje. Det legges opp til å gjøre tiltak som sørger for en bedre og mer trafikksikker vei. Gjøre veien bredere, rette ut svinger og forsterke veiens bæreevne er eksempler på aktuelle tiltak. Nye Veier har ikke beregnet kostnadene for strekningen, men tidligere kostnadsanslag gjort av Statens vegvesen, ligger på om lag 2,1 milliarder kroner. I tråd med Nye Veiers mandat vil det være opp til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt.

E45 Kløfta, Alta kommune

Veien har stor skredfare, og er spesielt krevende vinterstid. Det skal bygges ny, bedre og mer trafikksikker vei. Dagens strekning blir sykkelvei om sommeren. Kostnadsanslag for prosjektet er 1,1 milliard kroner. Det er prioritert oppstart og fullfinansiering i første seksårsperiode.

E69 Skarvbergtunnelen, Porsanger kommune

Ny vei på nesten 7 kilometer, halvparten i tunnel. Veien er i dag skredutsatt. Prosjektet har et kostnadsanslag på 1,4 milliarder kroner og er under bygging. Det er lagt til grunn 230 millioner kroner i første seksårsperiode for å fullføre prosjektet.

• Rv. 94 Akkarfjord–Jansvannet – utbedringsstrekning

Det skal bygges ny, bedre og mer trafikksikker vei. Dagens strekning mangler gul midtlinje, har bratte stigninger, skarpe svinger, stenges ofte og har skredfare. På en utbedringsstrekning vil Statens vegvesen gjøre ulike former for utbedringer på eksisterende veier for å gjøre den tryggere og bedre. Det er lagt til grunn 690 millioner kroner til tiltakene, med oppstart og fullfinansiering prioritert i første seksårsperiode.

Rv. 94 Mollstrand–Grøtnes – utbedringsstrekning

Det skal bygges ny, bedre og mer trafikksikker vei. Dagens strekning mangler gul midtlinje, har bratte stigninger, skarpe svinger, stenges ofte og har skredfare. På en utbedringsstrekning vil Statens vegvesen gjøre ulike former for utbedringer på eksisterende veier for å gjøre den tryggere og bedre. Det er lagt til grunn 300 millioner kroner til tiltakene, med oppstart og fullfinansiering prioritert i første seksårsperiode.

Powered by Labrador CMS